معصوم شد، طبق اين آيه: «إِنَّ اللَّهَ
اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِينَ» (خداوند، آدم،
نوح، آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ را بر عالميان برگزيد- آل عمران: 33).
و امّا آيه: «وَ ذَا
النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَ- الخ» «ظنّ» در اينجا به معنى «يقين»
است، نه صرف گمان، أى «لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ» يعنى (روزىاش را بر او
تنگ نمىكنيم) [نه به معنى بر او توانا نيستيم] آيا اين آيه را نشنيدهاى: «وَ أَمَّا
إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ» (وقتى خدا انسان را
بيازمايد پس روزىاش را تنگ كند- فجر: 16) «فَقَدَرَ عَلَيْهِ
رِزْقَهُ» يعنى روزىاش را بر او تنگ كند، و اگر يونس گمان كرده بود كه خدا بر او
توانايى ندارد، قطعا كافر شده بود.
و اما آيه در باره حضرت
يوسف: «لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها» زليخا قصد گناه كرد، و يوسف از ناراحتى
تصميمى گرفت كه اگر زليخا او را مجبور كند، او را بكشد، اين بود كه خداوند او را
از ارتكاب قتل و عمل منافى عفّت دور كرد، و اين آيه: «كَذلِكَ لِنَصْرِفَ
عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ» (اين چنين عمل كرديم تا سوء و فحشاء را از او
دور كنيم- يوسف: 24) اشاره به همين مطلب دارد و سوء يعنى