مختلف دهد، مگر به عدّه اندكى از موثّقين، آن هم در نهايت
پنهانى، لذا اين اموال، به اين صورت گردآورى شده بود، و آن حضرت سعى بر اين داشت
كه سعايت و بدگويى سعايتكنندگان را تحقّق نبخشد، همانها كه مىگفتند:
براى آن حضرت اموال
زيادى آورده مىشود و قائل به امامت خويشتن است، و او مردم را به خروج و قيام بر
عليه خليفه تحريك مىكند، و اگر چنين سعايت و بدگويى در كار نبود، اين اموال را به
افراد گوناگون مىداد، در ضمن، اين اموال، اموال فقراء هم نبود بلكه هدايا و
تحفههايى بود كه دوستان آن حضرت براى احترام و تكريم آن بزرگوار، به ايشان هديه
كرده بودند.
توضيح: «بنظر مىرسد كه
ذيل بيان مؤلّف چندان توجيه لازمى نبود، زيرا شيعيان آن حضرت 7 خمس
اموال خود را ناچار براى امام مىفرستادند يا بنوّاب آن حضرت مىدادند و زندانى
بودن آن حضرت مانع از تسليم بود».
باب 11 اخبارى كه در
باب توحيد از امام رضا 7 رسيده است
1- ياسر، خادم حضرت رضا
7 گويد: از امام رضا 7 شنيدم كه