محمّد 6 را[1] فرستادند از براى احياى راه آخرت
و تجديد سنّت پيغمبران در سلوك راه آخرت.
و اهل ملّتها از آن حضرت سؤال كردند از گوشهنشينى و بيابانگردى در
اين دين، فرمودند: بجاى آن بر اين امّت جهاد و حجّ واجب شده[2].
و[3] پرسيدند
از آن حضرت از معناى سايحين كه در قرآن مجيد وارد شده، فرمودند: مراد روزه دارانند[4]. و چون متبادر از سايحين آن بود
كه به معناى بيابانگردانى باشد كه از براى[5]
خدا ترك وطنها مىنمودند و سياحت در اين ملّت منسوخ است لِهذا آن حضرت به
روزهداران[6] تفسير
نمودند.
و بِالجملة خداى عزّ وجلّ بر اين امّت انعام نموده به اينكه حجّ را
از براى ايشان بجاى رهبانيّت گردانيده و خانه كعبه را شريف گردانيده به نسبت دادن
به خود و نصب آن را نموده تا آنكه بندگان قصد آن نمايند و اطرافِ آن را حرم خانه
خود نموده از براى تعظيم شأنِ آن و عرفات را مانند ميدانى گردانيده بر درگاه حرم
خانه و حرمت آن موضع را مؤكّد ساخته به حرام گردانيدن صيد آن و درخت آن. و آن را
وضع نموده است بر مثال درگاه پادشاهان كه[7]
زيارت كننده[8] قصد آن
را مىنمايد از راههاى دور و دراز در حالتى كه موهاى ايشان ژوليده]m .b 421[ و روها غبارآلود[9] و از
براى صاحب خانه تواضع نمايند و از براى عظمت و عزّت آن به ظاهر و باطن افتادگى
كنند، با اعتراف به آنكه منزّه است از آنكه خانه يا شهرى او را فرا گرفته باشد.