و روزه مادّههاى نفس و شهوت طبع[1] را مىميراند و باعثى[2] است بر صفاى قلب و پاكيزگى اعضا و
آبادانى ظاهر و باطن و شكر بر نعمت و احسان به درويشان و زيادتىِ تضرّع و خشوع و
گريه و رشته[3] پناه
بردن به خداست. و سبب شكستگى همّت و تخفيف حساب و مضاعف گرديدن حسنات است.
و در روزه فوايد بىشمار است و آنچه ذكر شد[4]
از براى كسى كه عقل داشتهْ توفيق استعمال آنها را يافته باشد كافى است[5].
خداى عزّ وجلّ در قرآن مجيد فرموده:
«وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ
مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ»[7]
يعنى از براى خدا واجب است بر مردمْ حجّ خانه كعبه كردن هرگاه كسى استطاعت داشته
باشد. و هركه ترك حجّ كند خداى عزّ وجلّ از عالَميان[8]
مستغنى است.
و[9] حضرت
پيغمبر 6 فرمودند: هركه بميرد و حجّ نكرده باشد اگر خواسته باشد
بر ملّت يهودى مرده خواهد بود[10] و اگر
خواهد بر ملّت نصارا خواهد مرد[11].
و[12] حضرت
امام جعفر صادق 7 فرمودند: هركه بميرد و حجّة الإسلام[13] نكرده باشد و مانع او نشده]m .a 421[ باشد حاجتى كه سبب هلاك او بوده باشد يا مرضى كه