انس به اين عالَم گرفتهاند و از مرگ
مىگريزند با[1] آنكه در
مرگ ملاقات محبوب حقيقى ميسّر مىشود، پس امتحان ايشان در صدق دعواى محبّت شده و
مأمور شدهاند به مفارقت مالى كه منظور و معشوق ايشان است. و از براى اين است[2] كه خداى عزّ وجلّ فرموده: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ
بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ»[3]
يعنى خداى عزّ وجلّ خريده است از مؤمنان جانها و مالهاى ايشان را به صرف كردن در
جهاد و راه خدا به عوض آنكه بهشت به ايشان بدهد.
و معناى دوم: پاكيزه ساختن است از صفت بخل كه از مهلكات است. حضرت
پيغمبر 6 فرمودند: سه چيز است كه از مهلكات است: بخلى كه فرمان
آن[4] برده شود
و هوايى كه متابعت آن كرده شود و عُجب به هم رسانيدنِ مردى به نفس خود[5]. و خداى عزّ وجلّ فرموده[6]:
«وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»[7] يعنى هر كسى شرّ بخل از وى دور گردد رستگار است.
و صفت بخل به اين زايل مىشود كه عادت كند به دادن مال. و محبّت چيزى
منقطع نمىشود مگر به جبر كردن نفس بر مفارقت آن تا آنكه عادت شود. و انفاق مال به
اين معنا دل را از آلودگى بخلى كه هلاك كننده است پاكيزه مىسازد؛ و پاكيزگى آن به
قدر دادن است و به قدر خوشنودى به دادن و شَعفناك بودن به صرف كردن آن در راه خدا.
و معناى سيُم: شكر نعمت است؛ زيرا كه خداى عزّ وجلّ را بر بندهاش
نعمتى[8]