بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»[1] يعنى
به حقّ وقت عصر قسم كه آدمى در زيانكارى است، مگر كسانى كه ايمان آوردهاند و عمل
صالح كردهاند و با يكديگر وصيّت به حقّ و به صبر نمودهاند. و در اين آيه چهار
شرط ذكر شده.
و در موضعى كه اكتفا به يكى شده شرطى است كه جامع است، چنانچه
فرموده:
«إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»[2] يعنى رحمت خدا نزديك است به نيكوكاران. و نيكويى كردن جامع جميع
شرطهاست و هركه تتبّع[3] قرآن كند
تمامى آن را از اوّل تا آخر چنين مىيابد.
و هركه اين را بفهمد سزاوار است كه حال او[4]
ترس و اندوه باشد و از براى اين است كه گفته شده: هيچ بندهاى صبح نمىكند كه
تلاوت قرآن كند و ايمان به آن آورده باشد مگر آنكه اندوه او بسيار و فرح او كم و
گريه او بسيار و خنده او كم و تعب و شغل او بسيار و راحت و بيكارى او كم شود.
و متأثّر شدن بنده به تلاوت آن است كه بگرداند خود را به صفت آيهاى
كه خوانده شده؛ پس در نزد آيه[5] تهديد به
عذاب و مقيّد گردانيدن آمرزش به شرطها كوچك گردد از ترس خدا گويا نزديك است كه
بميرد. و در نزد ذكر توسعه الهى بر بندگان و وعده آمرزش شكفته شود گويا از خوشى
پرواز مىكند. و در نزد ذكر صفات و اسماى[6]
خدا از راه افتادگى از براى بزرگى آن و[7]
دريافت عظمت آن سر به پيش افكند. و در نزد ذكر كردن كافران چيزى را كه بر خدا محال
است- مانند آنكه خدا ولد و زن دارد- آواز را پست سازد و شكستگى در باطن به هم
رساند از براى حيا از زشتى