و تعبير از اين نماز در قرآن مجيد به ذكر
خدا شده و در ميان نمازها آن را[1] تخصيص به
ذكر داده، چنانچه فرموده: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ
اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»[2] يعنى
اى[3] جماعت
مؤمنان! هرگاه در روز جمعه ندا شود به نماز بشتابيد به سوى ذكر خدا- كه نماز است-
و خريد و فروش را واگذاريد كه از براى شما بهتر است اگر دانيد. و[4] در اين آيه شريفه تنبيه و تأكيد
بسيار واقع شده و كسى كه نصيبى از معانى دارد به آن آگاه مىشود. و از مهمترين
رمزها تعبير از نماز به ذكر خدا كردن است؛ زيرا كه در اين تنبيهى[5] است كه غرض اقصى از نماز ذكر
خداست[6] در دل و[7] عظمت او را در دل[8] حاضر گردانيدن[9].
و سرّ آنكه[10] نماز نهى
از قبايح و منكرات مىكند اين و امثال اين است. و اين هنگامى تمام مىشود كه توجّه
تمامى به خداى عزّ وجلّ نموده، ملاحظه كند عظمت او را. و اين ذكر اكبر و ذكر كثير[11] است- چنانچه در بعضى از تفاسير
مذكور است- چه جاى آنكه مطلق ذكر باشد.
پس البتّه واجب است كه اهتمام به اين نماز بورزد زياده از ساير
نمازها و مهيّا و مستعدّ شود از براى لقاى خداى عزّ وجلّ و ايستادن در برابر او و
بستن كمر در خدمت او و بهرهمند شدن]m .b 011[ به خطاب با وى بعد از آنى كه اتيان به
مقدّمات نماز نموده وظايف آن روز را بجاى آورده باشى از[12]
پاكيزه كردن بدن و استعمال بوى