و[1] پرهيز كن
از اينكه اين خطاب را بر زبان جارى سازى بدون آنكه مخاطب در ذهن تو حاضر باشد و تو
از جمله كسانى باشى كه عمل ايشان پوچ و بىفايده باشد[2]،
اگر چنانچه فضل خدا و رحمت واسعه و مهربانى كامل او شامل حال تو نمىبود چون اكتفا
به اين از اصل واجب مىشد در حالتى كه تو خطاب كنى به كسى كه قصد او را نكرده
باشى!
و اگر چنانچه پيشواى قومى باشى قصد كن در سلام ايشان را با كسانى كه
گذشت.
و ايشان[3] بايد كه
قصد تو را نيز بنمايند و يك سلام ديگر به قصد تو كه پيشوايى بكنند.
و هرگاه آنچه گفتيم بجاى آوريد[4]
وظيفه سلام را ادا نموده مستحقّ زيادتى احسان از جانب خدا خواهيد گرديد.
و در مصباح الشَّريعة از حضرت امام جعفر صادق 7 مروى است
كه: معناى سلام در عقيب[5] هر نمازى
امان است، يعنى هركه اداى امر خدا و سنّت پيغمبر را بكند در حالتى كه به اخلاص و
افتادگى قلب باشد از براى او حاصل خواهد بود امان[6]
از بلاى دنيا و نجات از عذاب آخرت. و سلام اسمى است از اسماى خدا و به مردمان به
رسم امانت سپرده شده تا آنكه استعمال كنند[7]
او را در معاملهها و امانتها و انصافها و صدق مصاحبتها و صحّت معاشرتها[8].