حيثيّت كه مسخّر و فرمانبردار خداست در «بِسْمِ اللَّهِ»* و
«الْحَمْدُ لِلَّهِ» گفتن او نقصانى به قدر التفات به غير خدا
خواهد بود.
و هرگاه گويى: «الرَّحْمنِ
الرَّحِيمِ» در دل حاضر گردان انواع لطف او را تا رحمت او ظاهر گردد و امّيد تو
به هم رسد.
و درياب در دل خود تعظيم و خوف را هنگامى كه مىگويى: «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ»
يعنى صاحب روز جزا، امّا عظمت از براى آنكه ملكى نيست مگر از براى خدا. و امّا خوف
از براى هول روز جزا و حسابى است كه خدا مالك آن است.
و بعد از آن تجديد اخلاص بنما به گفتن:
«إِيَّاكَ نَعْبُدُ» يعنى تو را عبادت مىكنم و بَس. و تجديد
عجز و احتياج بكن. و بَرى ساز خود را از حول و قوّت خود به گفتن:
«وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ»
يعنى از تو استعانت مىجويم و بَس. و جزم بدان كه طاعت تو ميسّر نمىشود مگر به
اعانت خدا و آنكه منّت دارد بر تو از براى آنكه[1]
تو را[2] توفيق
طاعت داده و خدمت عبادت را به تو فرموده و تو را سزاوار مناجات گردانيده. و اگر از
توفيق تو را محروم مىكرد از جماعتى مىبودى كه از درگاه او دور و با شيطان
لعينند.
و هرگاه فارغ شدى[3] از
واگذاشتن كارها به خدا به گفتن «بِسْمِ اللَّهِ»* و از شكرگزارى او و[4] اظهار
احتياج به اعانت]m .a 701[ او عَلَى الإطلاق، پس تعيين سؤال بكن و طلب مكن مگر مهمترين
حاجتها را و[5] بگو: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ»
يعنى هدايت كن ما را راه راستى كه بكشاند ما را به قرب تو و منجر به خوشنودى تو
شود.
و شرح و تفصيل سؤال را زياد كن و مؤكّد ساز و[6]
استشهاد نما به[7] جمعى كه
خداى