آن است كه هريك مستقلّند يا بر سبيل مساوات
و يا به تفاوت و به تعدّد هريك جزاى آن متعدّد مىشود، خواه نيّت خيرى[1] باشد مانند داخل شدن مسجد از براى
زيارت خدا زيرا كه مسجد خانه خداست و در حديث نبوى وارد شده[2]:
هركه داخل مسجد شود زيارت خدا را كرده. و سزاوار است بر كسى كه زيارت آن شده كه
كرم نمايد به زيارت كننده[3]. و نيّت
ديگر از دخول مسجد انتظار نماز باشد و اعتكاف در آن داشتن و از خلق منزوى بودن و
مجرّد شدن از براى ذكر و ترك گناهان نمودن. و خواه نيّت شرّى باشد مانند نشستن در
مسجد از براى سخنان باطل گفتن و ملاحظه زنان نمودن و از براى افتخار و ريا[4] جدل كردن.
و نيّت خير او مباح را عبادت مىگرداند مانند بوى خوش استعمال كردن
در روز جمعه از براى اقامت بر سنّت و تعظيم مسجد و روز[5]
و دفع آزار بوى بد از مردم كردن و به خوشبويى[6]
مردم را خوشنود ساختن و راه غيبت[7] را بر
مردم بستن.
و بسيار مىباشد كه بر محض عبادت زيادتى مىكند مثل آنكه به آسايش
مىخوابد و مزاح مباحى با زن خود مىكند از براى آنكه هرگاه داخل نماز]m .a 59[
شود نشاطى او را باشد. و اين نيّت بهتر است از نمازى كه در ملال واقع شود.
و نيّت بد مباح را معصيت مىگرداند مثل آنكه بوى خوش استعمال مىكند
از براى تفاخر نمودن به اظهار مالدارى و خود را زينت دادن از براى زنا.
امّا نيّت اثرى در حرام نمىكند چنانچه شراب خوردن مباح نمىگردد به
نيّت موافقت با برادران.