باعث هَوى حاصل مىشود از شياطينى[1] كه مددكار دشمنان خدايند، پس اگر
باعث دين ثابت باشد به مدد ملائكه تا آنكه بر باعث هَوى غالب شود]m
.a 86[ و بر
مخالفت آن باقى بماند صاحب آن ملحق به صابران خواهد شد. و اگر ترك يارى كند و ضعيف
شود تا هَوى غالب شود و در دفع آن صبر نكند ملحق به اتباع شياطين مىشود. و اين
ثبات به قوّت معرفتى مىباشد كه آن را ايمان مىنامند و آن عبارت است از يقين
داشتن به[2] آنكه
هَوى دشمنى است كه[3] راهزن
سالكان راه خداست.
و خداى عزّ وجلّ جماعت صابران را به وصفهاى بسيار موصوف ساخته و[4] در قرآن مجيد مكرّر صبر[5] را ياد كرده و بسيارى از خيرات و
درجات را نسبت به صبر داده و ثمره صبر گردانيده، پس فرموده:
«وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا»[6] يعنى گردانيدهايم ايشان را پيشوايانى كه به فرمان ما هدايت مردم را
مىكنند[7] و اين از
آن راه است كه صابر بودند.
و فرموده[8]: «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنى عَلى بَنِي
إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا»[9] يعنى به سبب آنكه بنى اسرائيل صابر بودند ايشان را انبيا و ائمّه
گردانيديم.
و فرموده: «وَ لَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ
صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»[10]
يعنى جزا مىدهيم ما صابران را به بهتر از آنچه عمل مىنمودند.
و فرموده: «أُولئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ
مَرَّتَيْنِ بِما صَبَرُوا»[11] يعنى آن جماعت به سبب صبرى كه كردند دو برابر ثواب داده خواهند شد.