خدا مرا بازگشتى باشد بستانى بهتر از اين[1] بستان خواهم[2]
داشت.
و اين قياسى است از قياسهاى شيطان؛ چرا كه ايشان ملاحظه نعمتهايى كه
در دنيا دارند مىنمايند و نعمتهاى آخرت را بر اين قياس مىكنند و ملاحظه اين
مىكنند[3] كه در
دنيا عذاب از ايشان پس افتاده، پس عذاب آخرت را به عذاب دنيا قياس مىكنند چنانچه
در قرآن وارد شده: «وَ يَقُولُونَ فِي أَنْفُسِهِمْ لَوْ لا يُعَذِّبُنَا اللَّهُ
بِما نَقُولُ»[4] يعنى با خود مىگفتند كه چرا به سبب آنچه مىگوييم خدا ما را عذاب
نمىكند. و گاه مىبود كه نظر به مؤمنان مىكردند و[5]
ايشان را فقير و بىسر و پا و آشفته مىديدند، پس عيبِ ايشان را كرده[6] آنها را حقير مىشمردند و
مىگفتند: «أَ هؤُلاءِ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنْ بَيْنِنا»[7] يعنى آيا اينها در ميان ما برگزيده خداوندگارند؟! و مىگفتند: «لَوْ كانَ خَيْراً ما سَبَقُونا إِلَيْهِ»[8] يعنى اگر ايمان خوب مىبود آنها سبقت بر ما به ايمان نمىگرفتند.
و ترتيب قياس ايشان اين است كه خداى عزّ وجلّ نعمتهاى دنيا را به ما
احسان كرده و هركه[9] احسان به
كسى كند او را دوست مىدارد و هركه دوست است[10]
در آينده نيز احسان خواهد كرد. و محلّ اشتباه در اين قياس آن است كه هر احسان
كنندهاى دوست مىباشد، بلكه آن موضع است كه هر[11]
نعمت دنيا را احسان شمردهاند. و اين چنين كسى مغرور به خدا شده زيرا كه گمان برده
كه در نزد خدا عزيز است. و اين دليل دلالت بر حرمت و عزّت نمىكند بلكه در نزد
عُقلا دلالت بر خفّت و حقارت مىكند از براى آنكه نعمت دنيا و لذّتهاى آن مهلكند و
بنده را از خدا دور مىسازند[12].