و فرمودند: هركه عمل قليلى بكند و مرادش
خداى عزّ وجلّ باشد ظاهر مىسازد خداى تعالى بيش از آنكه آن[1]
بنده اراده نموده. و هركس كه عمل بسيارى بكند و بدن خود را به تعب اندازد و شب را
به بيدارى بگذراند امّا مرادش مردم باشد خداى عزّ وجلّ او را در نظر مردم كم
مىنمايد[2].
و بدان كه باكى نيست در خوشنودى از ظهور عمل[3]
هرگاه قصد عامل[4] پنهان
ساختن طاعت باشد و به اخلاص آن عمل را از براى خداى عزّ وجلّ كرده باشد. و هرگاه
مردم بر آن عمل مطّلع گردند داند كه خداى تعالى ايشان را مطّلع ساخته و كارهاى
پسنديده او را ظاهر ساخته. و استدلال كند به اين بر حسن معامله حقّ با وى و بر[5] توجّه حقّ و لطف او با آن؛ زيراكه
آن كس طاعت و معصيت را پنهان كرده و خداى عزّ وجلّ معصيت او را پنهان ساخته[6] و طاعتش را ظاهر گردانيده، پس في
الحقيقة خوشنودى او به زيادتى لطف حقّ با او خواهد بود نه به مدح مردم و در نزد
ايشان معتبر بودن. در قرآن مجيد نازل شده: «قُلْ بِفَضْلِ
اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا»[7]
يعنى بگو- اى محمّد[8]- كه به
فضل و رحمت خدا بايد كه خوشنود باشند.
و همچنين استدلال كند به ظاهر ساختن خداى تعالى عمل خوب را و پنهان
ساختن عمل زشت را در دار دنيا بر آنكه در آخرت نيز اين چنين خواهد كرد.
حضرت پيغمبر 6 فرمودهاند[9]:
هيچ معصيتى را خداى تعالى بر بنده در دار دنيا پنهان نمىسازد مگر آنكه در آخرت
پنهان خواهد ساخت[10]. پس
خوشنودى بنده در