و علاجى ديگر آن است كه تأمّل كند در آنچه
وارد شده در فضيلت فرو نشانيدن خشم و عفو كردن و حلم و تحمّل نمودن، خداى عزّ وجلّ
در قرآن مجيد فرموده:
«خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ
الْجاهِلِينَ»[1] يعنى فرا گير عفو كردن را و امر كن به معروف و اعراض كن از جاهلان.
و نيز فرموده: «وَ الْكاظِمِينَ
الْغَيْظَ وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»[2] يعنى جماعت متّقيان آنانند كه باز مىدارند خشم خود را با آنكه قدرت
بر امضاى آن داشته باشند و عفو مىكنند از مردمْ بدىاى كه با ايشان كرده باشند[3]. و خداى عزّ وجلّ دوست مىدارد
احسان كنندهها را.
و باز فرموده: «ادْفَعْ بِالَّتِي
هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ
حَمِيمٌ* وَ ما يُلَقَّاها إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَ ما يُلَقَّاها إِلَّا ذُو
حَظٍّ عَظِيمٍ»[4] يعنى دفع كن بدى را كه با تو كردهاند به چيزى كه در نفس الأمر بهتر
باشد. و هرگاه اين كار بكنى ميان تو و ميان آن كس كه دشمنى بوده[5] هرآينه طريقى مىشود كه آن كس
دوست و مهربان گردد. و داده نشده است اين خصلت- يعنى در برابرِ بدى نيكى كردن- مگر
به جماعت صابران، و داده نشده است اين خصلت[6]
مگر به[7] كسى كه
در دين صاحب نصيب عظيمى[8] باشد.
و حضرت پيغمبر 6 فرمودند: هيچ جرعهاى نمىآشامد
بندهاى كه قدر آن عظيمتر باشد از جرعه خشمى كه فرو نشاند آن را از براى طلب رضاى
خداى عزّ وجلّ[9].