بلى، چون كه يك فرد از افراد عصمت آن است كه
بنده قادر بر چيزى نباشد مىتوان گفت كه در اين موانع فايده هست كه آن دفع گناه
باشد؛ از براى آنكه هركه ترك زنا بكند گناه زنا از آن دفع شده به هر سببى كه ترك
آن را كرده باشد، وليكن فضيلت و ثواب بسيار در آن است كه ترك آن را از ترس خدا
كرده باشد با آنكه قادر بر آن بوده باشد و مانعى نداشته باشد و اسباب ميسّر باشد،
خصوصاً در وقتى كه شهوت مستولى باشد. و اين درجه صدّيقان است و از براى اين است كه
حضرت پيغمبر 6 فرمودند: هركه عاشق شود[1]
و عفّت بورزد و پنهان سازد عشق را و بميرد شهيد خواهد بود[2].
و نيز فرمود[3]: هفت
كسند كه خداى عزّ وجلّ سايه لطف و مرحمت بر سر ايشان خواهد گسترد روزى كه سايهاى
غير[4] سايه خدا
نباشد- يعنى روز قيامت- و آن حضرت از جمله هفت كس مردى را شمرد كه زنِ صاحب شرف و
جمال وى را به خود دعوت نمايد و آن مرد در جواب گويد كه: از خداى عزّ وجلّ
مىترسم[5].
و قصّه يوسف و امتناع او از زليخا با قدرت و رغبت قصّهاى است مشهور
و خداى عزّ وجلّ يوسف را بر اين عمل در قرآن مجيد مدح نمود. و حضرت]m .a 43[
يوسف پيشواى هر كسى است كه توفيق مجاهده شيطان در اين شهوت عظيم يافته باشد. و حقّ
سبحانَهُ[6] فرموده: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ
يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ»[7] يعنى بگو به مؤمنان كه ديده[8]
خود را از نامحرم بپوشند و محافظت فرجهاى خود بكنند.