نام کتاب : تبيين و نقد نظريه ماده و صورت در فلسفه اسلامى و مقايسه آن با فيزيك كوانتوم نویسنده : مصطفوى، نفيسه جلد : 1 صفحه : 92
افروخته مىشود و مقاديرى كه خاموش
مىگردد.»[1] وى همچنين
تصريح مىكند «همه اشيا با آتش و آتش با همه اشيا مبادله مىشوند؛ همانگونه كه
كالا با پول و پول با كالا مبادله مىشود.»[2]
ارسطو[3] و
سيمپليكيوس اين نظريه را پذيرفتهاند كه هراكليتوس آتش را به عنوان اصل نخستين
(آرخه) و پايه قرار داد؛ زيرا مىتواند بهترين نمودار مفهوم جريان و تغيير باشد.
امپدوكلس (انباذقس)
فلاسفه نامبرده پيش از او، غالباً عقيده داشتند نوعى ماده مىتواند
به نوع ديگر مبدل شود؛ اما از نظر امپدوكلس[4]
چهار نوع اساسى و ازلى (امر موسوم به عناصر چهارگانه) وجود دارد كه عبارتاند از
خاك، هوا، آتش و آب. اين چهار عنصر، از نظر وى قابل تبديل به يكديگر نيستند. عشق[5] اين
عامل غيرجسمانى، باعث اتحاد و درهمآميختن عناصر مذكور مىشود عامل
نفرت باعث افتراق آنها. اختلاط عناصر، اشياى عالم را مىسازد و افتراق آنها، باعث
از ميان رفتن اشيا مىشود؛ لذا عناصر «ريشههاى
[1] - نومينوس، قطعه 30 به نقل از تاريخ فلسفه
كاپلستون، ص 53.