نام کتاب : تبيين و نقد نظريه ماده و صورت در فلسفه اسلامى و مقايسه آن با فيزيك كوانتوم نویسنده : مصطفوى، نفيسه جلد : 1 صفحه : 37
نمىتوان مصداق قوه يا فعل تلقى كرد]، تقدم
زمانى يكى بر ديگرى، بقاى موجود سابق يا جزئى از آن در ضمن موجود لاحق.[1]
3- بايد دانست در هر شىء، قوههاى محدود و خاصى وجود دارد، اگر هسته
خرما به انسان تبديل نمىشود و نطفه آدمى به انسان تبديل مىشود نه به اين جهت است
كه عوامل و شرايط بيرونى پديدآمدن انسان از نطفه وجود دارد اما در مورد هسته خرما
وجود ندارد؛ بلكه به اين جهت است كه هسته خرما امكان و استعداد انسان دشن را
ندارد، اما در نطفه امكان و استعداد پذيرش صورت انسان وجود دارد.[2]
4- هر قوهاى با فعليتى همراه است؛ نكته قابل ملاحظه اين است كه
بدانيم هر امكان و قوهاى با فعليتى همراه است و قوه در دانه گندم يا تخممرغ با
صورتى (فعليتى) بهنام گندم يا تخمهمراه است؛ بهعبارت ديگر قوه و فعليت بههم
آميختهاست.[3]
از آنجايى كه قوه، وجود مستقلى ندارد، نياز به امر بالفعلى دارد تا
حال قوه باشد.
برخى فلاسفه همچون دكتر ابراهيم مذكور، در مقدمه الهيات شفاى بوعلى، معيت دائمى قوه و
فعل را ردّ مىكنند و اينگونه دليل مىآورند: «از