اوند باب رزق و روزى را از راه خاصّى بر بندهاى مسدود نكرده، مگر
آنكه از راه ديگرى برايش گشوده است كه برايش مىرسد اگر چه در محاسبات او نباشد.
98- امام حسن مجتبى عَلَيْهِ السَّلَامُ به مردى فرمود:
اين چه حالتى است؟! براى طلب روزى همچون دشمن در جهاد و تلاش مباش؛ و
براى به دست آوردن سهميه و مقدّرات خود همچون شخص تسليم شده بىاراده، بىتفاوت
مباش. پس به درستى (كه تحرّك براى بدست آوردن) فضل، سنّت و كار پسنديدهاى است، و
راهيابى براى تحصيل آن از حيا و عفّت شخص خواهد بود، عفيف بودن به دفع كردن رزق و
روزى نيست، همچنان كه حرص و طمع جلب كننده اضافى نخواهد بود، چون كه رزق و روزى
تقسيم و سهميهبندى شده است و با بكارگيرى حرص و طمع، (اسباب) گناهان و جنايات جلب
خواهد شد.
99- امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ فرموده است:
به راستى از نشانههاى صحت و درستى يقين و ايمان مرد مسلمان اين است
كه خشنودى و رضايت مردم را با خشم و ناخشنودى خداوند بدست نمىآورد؛ و مردم را به
جهت روزى خداوند حمد و سپاس نمىگويد و ايشان را به جهت محروميّت سرزنش و ملامت
نمىكند. به راستى كه روزى خداوند نه با حرص و طمع افراد جلو انداخته مىشود، و نه
با تنفّر و ناخوشايندى افراد عقب مىافتد.