responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مهج الدعوات و منهج العبادات سيد بن طاووس نویسنده : طبسي، محمد تقي    جلد : 1  صفحه : 470

آنكه چون نوح 7 به هول آب دريا و موجها آن نظر نمود، در دل او ترس عظيمى داخل شد. پس خداى عزّ و جلّ به او وحى فرستاد كه هزار مرتبه «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ‌» بگو تا آنكه ترا نجات دهم. پس چون باد داخل پرده بادبان كشتى شد، حضرت نوح 7 هزار مرتبه «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ‌» گفت. پس او را خداى تعالى به بركت اين كلمه نجات داد.

دعاى ادريس 7

و از آن جمله دعاء ادريس 7 است.

ابن طاوس عليه الرّحمة گويد كه منقول از حسن بصرى يافتم آنكه چون خداى تعالى ادريس 7 را به [سوى‌] قوم او فرستاد اين نامها را به او تعليم و وحى كرد كه اين نامها را آهسته و در نفس خود بگويد و آنها را براى قوم خود ظاهر نكند و خدا را به اين نامها بخواند و به بركت اين دعا بود كه خداى تعالى او را به آسمان به مكانى بلند برد. پس بعد از آن اين دعا را به موسى تعليم نمود و بعد از آن به حضرت محمّد مصطفى 6 و آن حضرت اين دعا را در جنگ احزاب خواندند. حسن بصرى گويد كه: من از ترس حجّاج پنهان بودم و اين دعا را خواندم پس خداى تعالى شرّ او را از من نگاهداشت و هر آينه بر من كسان او شش مرتبه داخل شدند و من اين دعا را خواندم پس مرا نديدند و خداى تعالى چشمهاى ايشان را از ديدن من پوشانيد.

راوى گويد كه اين دعا را جهت طلبيدن آمرزش همه گناهان بخوان. پس حاجت خود را از مطلب آخرت و دنيا سؤال كن پس بدرستى كه حاجت تو ان شاء اللَّه برآورده مى‌شود و اين دعا چهل اسم است و آن اين است:

منزّهى تو نيست خدائى مگر تو اى پروردگار هر چيز و ارث برنده از هر چيز،[1] اى خداى همه پرستيده‌شدگان كه بلند است بزرگى او، اى خداى ستايش كرده‌شده در همه كارهاى او، اى بخشنده هر چيز و رحم‌كننده بر او، اى زنده در هنگامى كه نيست زنده‌اى در هميشه بودن پادشاهى او و در باقى بودن او، اى بخود بر پاى‌[2] پس نيست چيزى كه برطرف شود از آن علم خدا [پس برطرف نمى‌شود از چيزى علم او] و به تعب نمى‌انداز او را علم او، اى يگانه باقى كه اوّل هر چيز و آخر آن است، اى هميشه كه برطرف نمى‌شود و نيست زوالى براى پادشاهى او، اى بى‌نياز از غير آنكه باشد مانندى براى او و نيست چيزى مثل او، اى خلق‌كننده پس نيست چيزى همسر او و نيست مكانى [امكانى‌] براى تعريف او،[3] اى بزرگ توئى آن كسى كه راه نمى‌يابند


[1] -مراد از ارث بردن خداى تعالى از هر چيز باقى بودن اوست بعد از همه چيز است. چنانچه وارث بعد از فناى مورث خود باقى مى‌ماند. و اللَّه يعلم

[2] -يا آنكه قائم به امور خلايق

[3] -يعنى تعريف كردن خداى تعالى محال است.

نام کتاب : ترجمه مهج الدعوات و منهج العبادات سيد بن طاووس نویسنده : طبسي، محمد تقي    جلد : 1  صفحه : 470
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست