responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مهج الدعوات و منهج العبادات سيد بن طاووس نویسنده : طبسي، محمد تقي    جلد : 1  صفحه : 23

زمين و از ضرر نمودن چيزى كه بيرون آيد از زمين و از شرّ چيزى كه فرود آيد از آسمان و چيزى كه بالا رود در آسمان و از ضرر هر چهار دست و پائى كه پروردگار من‌[1] گرفته است پيشانى او را[2] بدرستى كه پروردگار من بر راه‌[3] راست است و خداى تعالى بر هر چيز قادر و تواناست و نيست قدرتى و نه قوّتى مگر به خدا كه بلند مرتبه و بزرگ است و شفقت خدا باد بر [آقاى ما] محمّد و بر آل او همگى.

6- حرز حضرت امام حسن 7

حرزى از براى حضرت امام حسن 7 به روايتى ديگر:

ابتدا مى‌كنم به نام خداى بخشنده مهربان خداوندا بدرستى كه من سؤال مى‌كنم به حقّ منزله و مرتبه تو [كلمه‌هاى تو] و به خصلتها[4] كه سبب عزت تو [عرش تو] است و به ساكنان آسمانهاى تو و زمين تو و به پيغمبران تو و رسولهاى تو آن كه اجابت نمايى از براى من پس به تحقيق كه فرو گرفته است مرا[5] از امر من سختى و دشوارى.[6] بار خدايا بدرستى كه سؤال مى‌كنم ترا اين كه رحمت فرستى بر محمّد [و آل محمد] و آن كه بگردانى از براى من از شدت و تنگى من آسانى و فراخى را.

7- حرز حضرت امام حسين 7

ابتدا مى‌كنم به نام خداى بخشنده مهربان‌


[1] -أنت خ ل.( تو)

[2] -گرفتن ناصيه كنايه از مغلوب بودن و مقهور بودن ايشان است.

[3] -يعنى آنچه پروردگار من مى‌كند محض حكمت و موافق مصلحت و از روى علم و شعور و صواب است، و بر طريقه و نهج مستقيم است كه احتمال غلط در آن نمى‌رود.

[4] -مراد از معاقد عزّك صفات و خصلتهائى است كه سبب عزّت و عظمت خداى تعالى‌اند، و احتمال دارد كه مراد انبيا و ائمّه : باشد زيرا كه ايشان محلّ انعقاد و ظهور عزّت خدايند و آنچه ثانيا مذكور گرديد تصريح به چيزى باشد كه اوّلا ضمنا فهميده شده است و معنى اوّل ظاهر است.

[5] -احتمال دارد فاعل رهقني،« من امري» باشد بنا بر اين كه« من» زايده باشد.

[6] -عسرا در اكثر نسخه‌ها به نصب است كه تميز بوده باشد، و فاعل رهقني شى‌ء مقدّر خواهد بود، و« من أمري» صفت آن. حاصل معنى آن كه به تحقيق كه پوشانيده و ملحق شده است مرا چيزى كه ناشى گرديده از امر من. از حيثيّت تنگى و شدّت، و مراد از امر در اين هنگام افعال بد و معاصى خواهد بود، يا آن كه پوشيده مرا چيزى كه آن چيز از امر من و متعلّق به من است، و در بعضى از نسخه‌ها« عسر» به ضمّ است كه فاعل« رهقني» باشد و« من أمري» متعلّق به آن، آن كه پوشانيده مرا عسرت و تنگى كه ناشى و صادر گرديده از من. و اين ظاهرتر و أصح است. و اللَّه يعلم

نام کتاب : ترجمه مهج الدعوات و منهج العبادات سيد بن طاووس نویسنده : طبسي، محمد تقي    جلد : 1  صفحه : 23
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست