«به يقين پرهيزگاران در باغهاى بهشت و در ميان چشمهها قرار دارند و
آنچه پروردگارشان به آنها بخشيده، دريافت مىدارند، زيرا آنها پيش از اين (در سراى
دنيا) از نيكوكاران بودند، آنها كمى از شب را مىخوابيدند و در سحرگاهان استغفار
مىكردند و در اموال آنها حقّى براى سائل و محروم بود.»
«به راستى انسان حريص و كمطاقت آفريده شده، هنگامى كه بدى به او
مىرسد، بىتابى مىكند و هنگامى كه خوبى به او مىرسد، مانع ديگران مىشود، مگر
نمازگزاران، آنها كه نماز را پيوسته به جاى مىآورند و آنها كه در اموالشان حقّ
معلومى است، براى درخواستكننده و محروم، و آنها كه به روز جزا ايمان دارند و آنها
كه از عذاب پروردگارشان بيمناكاند، چرا كه هيچكس از عذاب پروردگارش در امان
نيست! و آنها كه دامان خويش را از بىعفّتى حفظ مىكنند، جز با همسران و كنيزان
(كه حكم همسرى دارند)، آميزش ندارند، چه بهرهگيرى از اينها مورد سرزنش ندارد. و
هركس جز اينها را طلب كند، متجاوز است، و (نيز) آنها كه امانتها و عهد خود را
رعايت مىكنند، و كسانى كه به اداى شهادتشان قيام مىكنند، و كسانى كه بر نماز
مواظبت دارند، آنها در باغهاى بهشتى (پذيرايى و) گرامى داشته مىشوند.»
الحمد للّه اوّلا و آخرا. مشهد مقدّس- محمد رضا عطائى
آرى بايد در معرّفى اسلام كوشيد،
اگر شبپرهصفتان چشم از ديدن آن بربندند، بديهى است كه بيش از همه خود زيان
بينند!- م.
يعنى اگر تو به آن آخرين مرحلهاى
برسى كه مىخواستى، باز هم تو همانى كه بودى، ولى صبر و پايدارى از هرچيزى زيباتر
و بهتر است! ر ك: هاشميّات و علويّات، قصائد كميت، و ابن ابى الحديد، ص 71.