و همينطور يگانه مبدأ اخلاقى در جاى خود در
مقابل مبادى بىشمار مخالف خود مىماند و اين همان چيزى است كه قرآن كريم بدان
اشاره نموده است: «وَ أَنَّ هذا صِراطِي مُسْتَقِيماً
فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ.»[1].
در اين صورت، از گزافهگويى و نابخردى است كه به شمارش كامل تمام
انحرافات شروع كنيم و يا حتّى اصناف كلّى را براى انواع مختلف اين مجموعه برشماريم.
و چون طبيعت موضوع تنظيم دقيقى بر اين منوال را نمىپذيرد، بنابراين
ما بر ابراز حالات روشن آنكه قرآن كريم و حديث روى آن تكيه كرده، بسنده مىكنيم.
كه عبارت است از نيّت ضرررسانى و نيّت فرار از وظيفه و نيّت دسترسى بر كسب نامشروع
و نيّت خشنودى مردم (رياكارى).
1- نيّت زيانرسانى:
در زمينه اجتماعى معروف است كه شريعت اسلام مجموعهاى از قوانين را
مطرح كرده است كه اگر درست تطبيق شود، بدون هيچ نوع كوتاهى، به آفرينش مجتمع
نيرومند، خوشبخت متعهّد و درخشانى مىانجامد كه در آن واحد به عدالت و رحمت حكم
خواهد كرد.
ولى از سوى ديگر ما مىدانيم كه برترين آيين دنيا وقتى كه فاقد اراده
نيكو و پاكى در نزد مردم باشد، از اينكه خود را بر مردم منطبق كند، ناتوان است و
يا با كسانى كه دعوت بر تطبيق با آن هستند، انطباق پيدا كند.
به راستى بدترين روش براى تخريب هر آيينى در مواجهه با آن با مقاومت
سرسختانه تجسّم پيدا نمىكند و يا باعث غفلت از عمل به آن نمىشود؛ البتّه گاهى
اين خود راه ديگرى براى بزرگداشت قداست آن آيين مىگردد تا مبادا طهارت نظرى آن
آلوده گردد. و عمل به آن را با شادابى بيشتر اشخاص محدود مىسازد، و علاوه بر
اينها قداست خويش را به دست روزگار مىسپارد تا وقتى كه مىخواهند عمل كنند، بر
پايهاى استوار مبرهن گردد.
ولى بدترين و زيانبخشترين موضعگيرىها نسبت به يك آيين آن است كه
در مواجهه با
[1] - انعام( 6) آيه 153: اين راه مستقيم من، راه
توحيد، راه حق و عدالت، راه پاكى و تقواست. از آن پيروى كنيد و هرگز در راههاى
انحرافى و پراكنده گام ننهيد كه شما را از راه خدا منحرف و پراكنده مىكند و تخم
نفاق و اختلاف را در ميان شما مىپاشد.