«جوانمردى منحصر در دو صفت است: يكى نفع به دوستان رسانيدن و آن به
سخاوت حاصل شود و دوم ضرر دشمنان از ايشان باز داشتن، و آن به شجاعت وجود گيرد ...
فاى فتوت دليل فناست- تا سالك از صفات خود فانى نشود، به صفات دوست باقى نتواند
شد- تاى اول دليل تجريد است- واو فتوت دليل وفاست يعنى نگاه داشتن آداب ظاهر و
باطن، و تاى دوم دليل ترك ما سوى اللّه است».[2]
شيخ شهاب الدين عمر سهروردى (م 632 ه) در فتوتنامه خود دوازده ركن
فتوت را به اينگونه ياد مىكند: بند كردن شهوت جنسى، بند كردن شهوت شكم، بند كردن
زبان، بند كردن سمع و بصر، بند كردن دست و قدم، بند كردن حرص و امل، سخاوت، كرم،
تواضع، عفو، نيستى و هوشيارى در مقام وصلت و قربت و مجاهدت. شيخ هريك از اركان
مزبور را توضيح داده و در فتوت نامه ديگر خود نيز مىنويسد:
«فتوت را از فتوى گرفتهاند و معنى فتوى آنست كه هركارى كه خواهد
كردن، و بهر شغل و عمل كه مشغول خواهد شدن، اگر متردد بود كه آيا اين كار توان
كردن و بدين مهمات توان مشغول شدن، و آيا مصلحت هست يا نه و بيند كه بعضى گويند
مصلحت هست بكن و بعضى گويند مصلحت نيست مكن- چون در كار عاجز ماند، نزد قاضى يا
عدل و داد رود يا نزد دانشمند فاضل يا نزد مفتى با فتوى كه بكمال علم و ادب و عمل
رسيده باشد و يا نزد صاحب فتوتى كه بانواع علم و حكمت آراسته بود، پس مشورت كند و
بگويد كه مرا چنين و چنين مشكلى افتاده است، و يا سوگندى خوردهام و يا كارى و
[1] - فتوتنامه سلطانى تاليف ملا حسين واعظ كاشفى
سبزوارى با مقدمه دكتر محجوب ص 5.