هرگز بد گمانى بر تو غلبه نكند كه بين تو و دوستت صلح و صفايى باقى
نگذارد و گفته مىشود كه از ابزار تصميم مطمئن و دور انديشى (در آنجا كه دشمن در
كمين است) بد گمانى و سوء ظن داشتن است. تحف العقول ص 79.
[2] و از جمله در تفسير ابو الفتوح، (روض الجنان و روح الجنان) ج
4، ص 365 و در چاپ كنگره ج 16 ص 60 آمده است:
وهب گفت خداى تعالى سيزده پيغمبر را به سبا فرستاد تا ايشان را با
خداى خواندند و تذكر نعمت خداى كردند. و ايشان اعتراض كردند و عدول و كفر آوردند.
و گفتند: ما خداى را بر خود نعمتى نمىشناسيم. و اگر اين نعمت او كرده است بگوى تا
باز گيرد از ما.
در قصص الانبياء كسايى، 286 روايت ذيل در باره اهل سبا ملاحظه
مىشود:
و سؤال و جوابى كه در اين حكايت ميانه انبيا و اهل سبا مكرر شده
متأثر است از آياتى كه در آغاز سوره يس در ذكر قصه رسولان مسيح و مردم انطاكيه
آمده است.
سوره يس، آيه 13 به بعد [ص 113 قصص مثنوى] (1) مردم سبا را در مساكنشان
عبرتى بود. دو بوستان داشتند يكى در جانب راست و ديگرى در جانب چپ.
(2) آنان (اهل سبا) به زبان عربى تكلم مىكردند و (نسبت به خداوند)
عصيان و طغيان مىورزيدند. خداوند سيزده پيامبر را مبعوث كرد تا آنان را به سوى حق
دعوت كنند. اما آنها پيامبران را نيز تكذيب كردند و در صدد قتل آنان برآمدند.
[1] - نشانه دور انديشى( در آنجا كه دشمن در كمين است)
بد بينى و سوء ظن- داشتن است.
[2] - مردم سبا را در مساكنشان عبرتى بود. دو بوستان
داشتند يكى در جانب راست و ديگرى در جانب چپ.