نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 1170
پرندگان
به امر خدا مسخّر و مطيعند، پرها و نفسهاى آنها را تا آخر شمرده و پاهاى آنها را
در رطوبت (آب) و خشكى ثابت كرده است. ظاهرا مراد آن است بعضى از پرندگان پايشان در
آب ثابت است و در آن مىماند مانند اردك و غيره و بعضى راه نمىروند مگر در خشكى، «الصفا اليابس» خ 185 سنگ محكم
«الحجر
اليابس: الصلب»
يتم
يتم آن
است كه پدر كودكى قبل از بلوغ او بميرد و در حيوانات آن است كه مادرش بميرد، پس
يتيم در انسان به معنى پدر مرده و در حيوانات مادر مرده است، جمع آن يتامى و ايتام
آيد، آن به صورت جمع و مفرد چهار بار در «نهج» آمده است چنانكه فرموده: «اللّه اللّه فى الايتام فلا تغبّوا افواههم و لا يضيعوا
بحضرتكم» نامه 47 421، خدا را خدا را در يتيمان، دهان آنها را يك روز باز
كرده و يك روز نبنديد و در محضر شما ضايع نشوند، يعنى طورى نباشد كه يك روز طعام
پيدا كنند و يك روز گرسنه بمانند.
يد
دست. آن
در اصل «يدى» با ياء است، جمع آن ايدى است، به طور استعاره در نعمت، حيازت، يد
مغوله به معنى بخل، مباشرت و نيرو به كار مىرود، موارد زيادى از آن در «نهج» آمده
است. «و انّما الاجر فى القول باللسان و العمل بالايدى
و الاقدام» حكمت 42 «ايادى سبا» كلمهاى است كه معناى ديگرى دارد، امام
صلوات اللّه عليه در مقام سلامت به ياران خود فرموده: «و
أحثّكم على جهاد اهل البغى فما آتى على آخر قولى حتى اراكم متفرّقين ايادى سبا»
خ 97 142 يعنى متفرق مىشويد مانند دستهاى (اولاد) سبا، تفصيل آن در «سبا» گذشت.
يسر
آسانى.
«تيسّر- استيسار» به معنى آسان بودن و مقدور بودن است، مواردى از آن در «نهج»
آمده است، درباره دنيا فرموده: «فعيشك قصير و خطرك
يسير و املك قصير» حكمت 77 زندگانىات كوتاه، مقامت ناچيز و آرزويت كوتاه
است، و نيز فرمايد: «يأتى على الناس زمان عضوض يعضّ
الموسر فيه على ما فى يديه و لم يؤمر بذلك» حكمت 468 براى مردم زمانى
مىآيد سخت، انسان ثروتمند در آن زمان آنچه در دست دارد محكم نگاه مىدارد و بخيل
مىشود «موسر» غنى و
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 1170