responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 80

انسان اهل آتش خواهد بود، ثقة جليل القدر حارث بن مغيره گويد: «قلت لابى عبد الله 7، قال رسول الله 6 من مات لا يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية قال: نعم. قلت جاهليّة جهلاء او جاهلية لا يعرف امام زمانه قال: جاهلّية كفر و نفاق و ضلال» كافى ج 1 ص 377 كتاب الحجّة.

خلافت اهل بيت غصب شد

مردى از قبيله بنى اسد از آنحضرت پرسيد، قوم شما چطور شما را از خلافت كنار زدند، با آنكه به اين مقام از همه سزاوارتر بوديد، امام ع فرمود:

«... فانها كانت اثرة شحّت عليها نفوس قوم و سخت عنها نفوس آخرين و الحكم اللّه و المعود اليه القيامة» خ 162، 231. اثره (بر وزن ثمره) آنستكه كسى بدون استحقاق صاحب چيزى شود يعنى: خلافت گذشتگان استبدادى بود كه بناحق بخلافت رسيدند، قومى به آن بخيل شده و به اهلش ندادند، و قومى (على و اهل بيتش) هم سخاوتمندانه از آن گذشتند، داورى با خداست و روز بازگشت به خدا روز قيامت است، اين كلام نظير خطبه شقشقّيه و امثال آنست كه امام صلوات الله عليه از غضب خلافت و شكست رهبرى ناله مى‌كند، ابن ابى الحديد گويد: منظور از قوم در «شحّت عليها نفوس قوم» اهل شورى است چنانكه از تألم امام از كارهاى عبد الرحمن بن عوف و تمايلش به عثمان، ظاهر مى‌شود ولى اماميه گويند: منظور امام اهل سقيفه است اما سخن امام در اين مطلب صراحت ندارد.

نگارنده گويد: بلكه منظور امام آنهائى است كه نقشه سقيفه را كشيده و آنرا به وجود آوردند. بقيه مطلب در كلمه «خلافت» و «شورى» و «آل محمد» ديده شود و در خطبه 173 248 درباره امامت مطلبى آمده كه با شورى سازش دارد و ظاهرا آن مسئله ثانوى در اسلام است. بقيه كلام در «غمر» ذيل «خائفا مغمورا» خواهد آمد.

امن:

ايمنى، آرامش قلب. اطمينان خاطر. «امن- امانة و امان» همه در اصل به يك معنى است. براى هر يك شاهدى از «نهج» نقل مى‌شود، آنحضرت در

نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 80
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست