responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 61

«نهج» البلاغه مطرح است و اين نوع طرح و توضيح بدون مبالغه در حدّ خود اعجاز است مطالبى كه در اين رابطه در اين كتاب عظيم بازگو شده نسبت به آن زمان كاملا نامأنوس بوده است، امام صلوات اللّه عليه كه متصل به درياى علم پرودگار بود بدون اغراق در اين بارۀ قرنها از زمان جلوتر رفته است.

با ديدن اين مطالب معلوم مى‌شود كه ما شيعيان على 7 را نشناخته و به او ظلم كرده‌ايم، درست است كه دربارۀ دلائل خلافت آنحضرت و نقل اخلاقيات و مجاهدتهاى وى تلاشهاى بسيار كرده‌ايم، اما ايكاش در نهج البلاغه بيشتر كار مى‌كرديم تا مى‌دانستيم آنحضرت چطور خودش، خودش را معرّفى كرده است.

نويسندگان نا آگاهى امثال احمد امين مصرى و بعضى ديگر دچار توّهم شده و در انتساب اين نوع كلمات به على 7 ترديد كرده‌اند و مى‌گويند: عرب قبل از فلسفۀ يونان به اين بحثها و تجزيه و تحليلها و موشكافيها آشنا نبود، اين سخنان را بعدها، آشنايان با فلسفه يونان ساخته و به امام على بن ابى طالب نسبت داده‌اند.

مرحوم شهيد مطهّرى در جواب اين سخن فرموده: ما هم مى‌گوئيم عرب با چنين كلمات و سخنان آشنا نبود، آقاى احمد امين، اول على 7 را در سطح اعرابى از قبيل ابو جهل و ابو سفيان از لحاظ انديشه پائين مى‌آورد و آنگاه صغرى و كبرى ترتيب مى‌دهد!! مگر عرب جاهلى با معانى و مفاهيمى كه قرآن آورده آشنا بود؟! مگر على 7 تربيت شده و تعليم يافته مخصوص پيامبر نبود؟! مگر پيامبر على را به عنوان اعلم اصحاب خود معرفى نكرد؟! چه ضرورتى دارد كه ما به خاطر حفظ شأن برخى از صحابه كه در يك سطح عادى بودند، شأن و مقام ديگرى را كه از عاليترين مقام عرفانى و افاضۀ باطنى از بركت اسلام بهره‌مند بوده است، انكار كنيم‌؟!! آقاى احمد امين مى‌گويد: قبل از فلسفۀ يونان مردم عرب با اين معانى و مفاهيمى كه در نهج البلاغه آمده است آشنا نبودند، جواب اين است كه با معانى و مفاهيمى كه در نهج البلاغه آمده است بعد از فلسفۀ يونان هم آشنا نشدند، نه تنها عرب آشنا نشده بلكه مسلمانان غير عرب هم آشنا نشدند، زيرا فلسفۀ يونان هم

نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 61
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست