نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 274
حسيس
صوت خفى
و آهسته چنانكه در خ 183، 268 آمده است «حسّى» آنچه با حواس درك شود، خطاب به دنيا
فرموده: «و الله لو كنت شخصا مرئيّا و قالبا حسّيّا
لأقمت عليك حدود الله» نامه 45، 419 به خدا قسم اى دنيا اگر شخص ديده شده و
قالب محسوس بودى حدود خدا را بر تو جارى مىكردم.
حسك
گياهى
است ميوه سختى دارد كه به پشم گوسفندان مىچسبد (اقرب الموارد)
ولى
ظاهرا مراد امام 7 از آن «خار» است اين كلمه دو بار در «نهج» آمده است
در خ 224، 246 فرموده: «و الله لان ابيت على حسك
السعدان مسهّدا او اجرّ فى الاغلال مصفّدا احبّ الىّ من ان ألقى الله و رسوله يوم
القيامة ظالما لبعض العباد» سعدان گياهى است كه خارهاى سه شعبه دارد. يعنى
به خدا قسم اگر بر روى خار سعدان شب را بيخواب به روز آورم و يا به زنجير بسته در
روى زمين كشيده شوم بر من خوشتر است از آنكه روز قيامت خدا و رسول را ملاقات كنم
در حاليكه به بعض بندگان ظلم كرده باشم. در رابطه با بىاعتبار بودن دنيا فرموده: «فبينا هو يضحك الى الدنيا... اذ وطىء الدهر به حسكه»
خ 221، 341 مىبينى در وقتى كه انسان به دنيا ميخندد، دنيا خار خود را بر او فرو
برد.
حسم
از بين
بردن اثر شىء
«قطعه
فحسمه» يعنى او را بريد و مادهاش را زايل كرد (مفردات)
در اقرب
آمده: «حسمه قطعه مستأصلا ايّاه»
سه مورد
از اين ماده در «نهج» آمده است، به اهل خراج نوشته است: «و
لا تحسموا احدا عن حاجته و لا تحسبوه عن طلبته» نامه 51، 425 كسى را از
حاجتش قطع نكنيد و از مطلوبش منع ننمائيد، ظاهرا منظور آنستكه: طورى ماليات
نخواهيد كه همه چيزش را رها كرده و به فكر پرداخت ماليات باشد. در بعضى نسخهها
«لا تحشموا» با «شين» است.
حسام
شمشير از
لحاظ قاطع بودن حسام گفتهاند: «الحلم غطاء ساتر و
العقل حسام قاطع فاستر خلل خلقك بحلمك و قاتل هواك بعقلك» حكمت 424 و نيز
در نامه 53 آمده: «فاحسم مادّة اولئك»
ص 441
حسن
(بر وزن
قفل) نيكوئى. زيبائى. خوبى. اعم از آنكه زيبائى صورت و
نام کتاب : مفردات نهج البلاغه نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 274