responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل شيخ اشراق نویسنده : شيخ اشراق    جلد : 4  صفحه : 27

اصفهان (دانش‌پژوه: فهرست كتابخانه‌ى مركزى، ج 10، ص 1636).

ضمنا نسخه‌يى ضمن مجموعه‌ى ش 242 ب الهيات از برگ 71- 74 نوشته در 1057- 1068، شكسته نستعليق، و نيز در مجموعه‌ى ش 1079 دانشگاه تهران كتب اهدايى مشكاة، موجود است كه به علت اشتباهات زياد بدانها استناد نشده است.

اللمحات‌

متن اين كتاب از روى سه نسخه فراهم آمده است:

1.L نسخه‌ى ليدن) God .or .771 (. ف 1677 دانشگاه تهران كه تاريخ پايان چنين است: «فى شهر الله الحرام- محرم- سنة ن ى س ا خ و ستمائة» نگارنده قادر به حل رمز نشده است و در هر حال چنين برمى‌آيد كه از ششصد هجرى متجاوز است. اما در فهرست ميكرو فيلم‌هاى دانشگاه تهران، تاريخ كتابت آن 721 نوشته شده است. اين نسخه كامل است.

2.M نسخه‌يى است در كتابخانه‌ى مجلس شوراى ملى، در مجموعه‌ى ش 114 به انضمام التلويحات، كه قبل از اللمحات نوشته شده با يك خط و در پايان التلويحات تاريخ ثبت شده چنين است: «يوم الجمعه السادس و العشرين من شهر الله المبارك سنة سبع و ستمائة فى بلد الملطيه من بلاد الروم» اين نسخه كه در 607 ه ق در شهر ملطيه‌ى روم كتابت شده، قديم‌ترين نسخه است و با احتساب تاريخ قتل شيخ (587 ه ق) فقط 20 سال پس از مرگ او استنساخ شده است. متأسفانه چند صفحه از آخر آن افتاده است.

3.A نسخه‌يى است در مجموعه‌ى ش 601 د الهيات در كتابخانه‌ى مركزى دانشگاه تهران از كتب ضياء الدين درى مورخ 1308 ه ق و براى نگارنده مسلم شده است كه آن را از روى نسخه‌ى موجود در كتابخانه‌ى مجلس استنساخ كرده‌اند؛ زيرا اولا فقط قسمتى را دارد كه آن نسخه دارد و ثانيا كاملا با آن مطابق است مگر مواردى كه كاتب نتوانسته بخواند كه نزديك به كلمه‌ى اصلى نوشته يا اصلا ننوشته و جاى آن را خالى گذاشته است.

در پايان، بر خود لازم مى‌داند كه از استاد معظم جناب آقاى دكتر سيد حسين نصر مدير عامل محترم انجمن فلسفه كه با اقدام به چاپ اين رسائل بر بنده منت نهادند، تشكر نمايد.

و نيز از آقايان محمد شيروانى مسئول كتب خطى دانشگاه تهران و عبد الحسين‌

نام کتاب : رسائل شيخ اشراق نویسنده : شيخ اشراق    جلد : 4  صفحه : 27
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست