نام کتاب : فرهنگ اعلام جغرافيايى - تاريخى در حديث و سيره نبوى (ترجمه المعالم الأثيره فى السنة و السيرة) نویسنده : حسن شراب، محمد محمد؛ مترجم حميد رضا شيخي جلد : 1 صفحه : 32
از منطقه «هيت» جزيرة العرب به مكه آورد و بر سر آن چاه نصب كرد و
مردم را به عبادت آن فرا خواند و آنان به دعوت او پاسخ مثبت دادند.
بتپرستان
هنگامى كه از سفرى بازمىگشتند، پس از طواف كعبه، به زيارت هبل مىرفتند و در كنار
آن سر خود را مىتراشيدند و سپس به خانه خود مىرفتند.[1]]
(1)
اخشبان:
تثنيه
«اخشب» (كوه) است. اين نام بر دو كوهى كه در جاهاى متعددى از مكّه و حرم آن،
روبهروى هم واقع شدهاند اطلاق مىشود؛ مانند:
اخشبا
مكه كه عبارتند از ابو قبيس و قعيقعان. اخشبا منا كه عبارتند از صابح و قابل. دو
كوه يا اخشبان ديگر نيز وجود دارند كه به آنها «مأزمان» هم مىگويند.
اين
دو، همان كوههايى هستند كه حجاج هنگام حركت از عرفات، از ميان آنها مىگذرند و
حدّ شرقى مزدلفه را تشكيل مىدهند.
(2)
اخضر:
يكى
از وادىهاى تبوك است كه سيل آن از سى و يك كيلومترى شرق تبوك مىگذرد و سپس به
دشت شرورى مىريزد. وجه تسميه آن به اخضر، اين است كه زمين آن پوشيده از علف شوره
است و در نتيجه، هميشه سبز مىزند.
پيامبر
خدا صلّى اللّه عليه و آله هنگام رفتن به جنگ تبوك، از اين وادى عبور كرد.
(3)
اخضر:
منزلگاهى
نزديك تبوك است كه در ميان تبوك و وادى القرى قرار دارد.
پيامبر
خدا صلّى اللّه عليه و آله در مسير خود به تبوك در اين منزل فرود آمد. در آنجا
مسجدى وجود دارد كه نمازگاه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در آن است و در پنجاه
كيلومترى جنوب تبوك واقع است.
(4)
اخيضرات:
جمع
مصغّر «اخضر»، كوههايى است كه راه مكه به مدينه، از كناره شرقى آنها مىگذارد. در
اين كوهها درختى است كه مردم عوام آن را زيارت مىكنند و تكههايى پارچه به آن
مىآويزند و از آن تبرّك مىجويند. اخيضرات در راه هجرت پيامبر صلّى اللّه عليه و
آله قرار دارد.
(5)
ادام:
و
بنا به لغتى «اذام»، بر وزن «فعال» است و به صورت «أداما» نيز گفتهاند.
به
گفته ابن سعد در طبقات،
______________________________
(1). ازرقى، ج 1، ص 117
نام کتاب : فرهنگ اعلام جغرافيايى - تاريخى در حديث و سيره نبوى (ترجمه المعالم الأثيره فى السنة و السيرة) نویسنده : حسن شراب، محمد محمد؛ مترجم حميد رضا شيخي جلد : 1 صفحه : 32