نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 94
دانسته است.
14.
سوره جمعه: بنا بر قولى كه خلاف اجماع مفسرين و روايات ترتيب است، اين سوره مكى
دانسته شده است. ولى قايل آن مجهول است.
15.
سوره تغابن: به ابن عباس نسبت داده شده است كه او اين سوره را مكى دانسته است.
البته اين قول بر خلاف روايات منقول از ابن عباس است.
16.
سوره ملك: برخى اين سوره را مدنى دانستهاند، كه بر خلاف اتفاق راى علماست.
17.
سوره انسان: عبد اللّه بن زبير و برخى كه غالبا منكر فضايل اهل بيت عليهم السّلام
هستند، اين سوره را مكى شمردهاند، تا سبب نزول آن را در واقعه اطعام اهل بيت
عليهم السّلام به مسكين و يتيم و اسير انكار كنند. سيد قطب نيز به استناد سياق
سوره آن را مكى دانسته است. ولى حافظ حسكانى مىگويد: «برخى از نواصب براى انكار
فضيلت اهل بيت عليهم السّلام گفتهاند: اتفاق مفسرين بر آن است كه اين سوره مكى
است. در جواب بايد گفت: چگونه دعوى اتفاق مىكنند در حالى كه بيشتر علما آن را
مدنى شمردهاند».[1] علّامه
طبرسى تحقيقى لطيف درباره مدنى بودن اين سوره دارد.[2]
عمدهترين دليل، روايات سلف است كه جملگى اتفاق دارند كه اين سوره مدنى است.
18.
سوره مطفّفين: يعقوبى مىگويد: «اين سوره اولين سورهاى است كه در مدينه نازل شد.
و برخى نزول آن را در بين راه مكه و مدينه دانستهاند». ولى روايات ترتيب بالاتفاق
آن را آخرين سوره مكى شمرده است.
19.
سوره اعلى: برخى اين سوره را مدنى شمردهاند، به دليل آيه «قَدْ
أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى، وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى»[3] كه
درباره نماز عيد نازل شده است. ولى اشاره به نماز در اين آيه جنبه عمومى دارد و
منافاتى ندارد كه برخى روايات آيه را بر نماز عيد هم تطبيق داده باشند.
20.
سوره ليل: برخى اين سوره را به دليل رواياتى كه در شأن نزول سوره آمده،