نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 358
متناسب با معناى مراد خود
مىداند آزادانه انتخاب و به كار مىبرد، ولى آن گيرايى و جذبه شعرى را ندارد. سجع
گرچه احيانا به ظاهر زيبا است و يكگونه هنرنمايى سخنورى به شمار مىرود، ولى
تكلّف و دشوارى و احيانا به كار بردن كلمات نامناسب، از زيبايى آن مىكاهد.
قرآن
ميان اين سه نوع كلام جمع كرده؛ داراى محاسن هريك و فاقد معايب آنها مىباشد. اين
از شگفتىهاى سبك قرآنى است. جذّابيّت شعر، همراه با آزادى كامل نثر و زيبايى سجع
بدون تكلّف را دارا مىباشد. اين ويژگى عجيب براى سخندانان و سخنسنجان عرب از
همان آغاز آشكار بوده و همواره براى علماى أدب مشهود بوده است.
بسيارى
از بزرگان علم و ادب، برجستهترين جنبه اعجاز قرآن را در همين جهت ياد كردهاند؛
از جمله، شيخ عبد القاهر جرجانى، سكّاكى و راغب اصفهانى، كه در جاى خود آوردهايم.
پيش از اين نيز سخنان بزرگان عرب را يادآور شديم، از جمله سخن وليد كه گفته بود:
«إنّ له لحلاوة، و إنّ عليه لطلاوة ... و إنّه يعلو و ما يعلى».
3.
متأخّرين افزودهاند كه اين نظم و شيوه سبك چنان صورت گرفته كه نغمه آفرين و داراى
آواى جانبخش و روحافزا است. هماهنگى حروف هر كلمه نسبت به حروف كلمات همرديف
آن، چنان همساز و دمسازند كه از آهنگهاى وزين و نواهاى متين و افسونگر حكايت
دارد. تمامى انواع جذبههاى شعرى در اين نثر مسجّع جلوهگر است.
جملهبندىهاى
كوتاه و بلند قرآن به گونهاى تنظيم يافته كه با ألحان و نغمههاى صوتى همگون
مىباشد و تا قارى و تلاوتكننده قرآن با آهنگهاى والاى صوتى آشنايى نداشته باشد
نمىتواند آنگونه كه جملهبندىهاى قرآن شكل يافته، تلاوت نمايد. اين حقيقتى است
كه از روز نخست، پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله بدان تصريح فرموده و ائمه هدى
عليهم السّلام بر آن تأكيد داشته و امروزه به خوبى به آن پى بردهاند. (تفصيل آن
در «التمهيد» ج 5 بيان شده است) 4. مهمتر از همه، قرآن شامل معارف عاليه و تعاليم
حكيمانهاى است كه تا آن روز، در توان بشريّت نبوده كه بدان دست يابد و كسى را
ياراى چنين انديشههاى
نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 358