نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 211
قرائت كند تا آنجا كه هر
كلمهاى را به هفت وجه مىشود خواند»[1].
در
مورد احاديث دسته دوم (احاديث شماره 4 و 7) كه بر جواز تبديل كلمهاى به كلمه
مرادف خود دلالت دارد، به شرط آنكه واقعيت مقصود را تغيير ندهد و موجب تبديل آيه
رحمت به عذاب و آيه عذاب به رحمت نگردد؛ عقايد مختلفى وجود دارد:
ابن
مسعود و نيز ابىّ بن كعب، چنين تغيير و تبديلى را جايز مىشمردند.
ابن
مسعود گفته است: «من قرائت قرّاء را شنيدم و آنان را در قرائت نزديك به يكديگر
ديدم. شما نيز قرآن را همان گونه كه آموختهايد بخوانيد و فرقى بين «هلمّ» و
«تعال» نيست»[2].
ابن
مسعود وقتى به مردى غير عرب قرآن مىآموخت، او نمىتوانست كلمه «الأثيم» از آيه:
«إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ طَعامُ الْأَثِيمِ»[3] را
درست ادا كند و به جاى آن «اليتيم» مىگفت. ابن مسعود به وى گفت به جاى «طعام
الأثيم» بگويد «طعام الفاجر». هم او گفته است: مانعى ندارد كه در قرآن به جاى
«الحكيم» بگوييم «العليم» و حتى او نهادن آيه رحمت را به جاى آيه عذاب جايز
مىدانست[4]. او
«إلياس» را به «إدريس» تغيير مىداد و به اين صورت مىخواند: «سلام على ادراسين»[5]
و به جاى «أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِنْ زُخْرُفٍ»[6]
مىخواند «أو يكون لك بيت من ذهب»[7] و به جاى
«كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ»[8]
مىخواند «الصوف المنفوش»[9] و نيز
«إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً»[10] را
«انّي نذرت للرّحمن صمتا» مىخواند[11].
ابىّ
بن كعب «كُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِيهِ»[12] را
به صورت «... مرّوا فيه» يا «... سعوا فيه» مىخواند[13]
و نيز معتقد بود كه فرقى نمىكند «غفورا رحيما» و يا «سميعا عليما» و يا