نام کتاب : صحابه از منظر اهل بيت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 61
استدلال مخالفان شيعه به حديث ارتداد
برخى
مىكوشند نظر شيعه نسبت به عموم صحابه را جلوه بدبينانه دهند و بگويند طبق ديدگاه
شيعه، اصل بر عدم اعتبار و عدم استقامت است «الا ما خرج بالدليل».
دليل
اصلى اين گروه تندرو، رواياتى است كه از ارتداد صحابه پس از وفات پيامبر صلى الله
عليه و آله، جز چند تن معدود، خبر مىدهد. مؤيد آن هم صريح آيه شريفه
(وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ
ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى
عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ)[1]
است. اين آيه از دگرگونى دسته جمعى پس از رحلت پيامبر خبر مىدهد.
كشى
از امام باقر عليه السلام روايت مىكند: «ارْتَدَّ النَّاسُ إِلا
ثَلاثَةُ نَفَرٍ: سَلْمَان وَ
[1] . آل عمران 3: 144؛« و محمد، جز فرستاده اى كه پيش
از او[ هم] پيامبرانى[ آمده اند و] گذشتند، نيست. آيا اگر او بميرد يا كشته شود،
از عقيده خود بر مىگرديد؟ و هر كس از عقيده خود باز گردد، هرگز زيانى به خدا
نمىرساند؛ و به زودى خداوند سپاسگزاران را پاداش مىدهد.»
نام کتاب : صحابه از منظر اهل بيت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 61