نام کتاب : صحابه از منظر اهل بيت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 14
خلافت امام
على عليه السلام است كه عبارتى همچون «من السابقين الذين رجعوا إلى أميرالمؤمنين»[1]
در مورد برخى از صحابه شاهد صدق چنين تفسيرى است.
صحابه
و تفسير قرآن
حضرت
استاد معرفت صحابى را بر گروهى از خصيصان پيامبر و شاگردان و ارادتمند و مواليان
على عليه السلام دانستهاند كه با پذيرش مرجعيت مولاى متقيان به گسترش و نشر معارف
قرآنى اهتمام كردهاند. اين گروه محور بحث در حجيت و اعتبارند. البته حجيت به
معناى تشريع و تبيين نيست، بلكه به معناى ارزش و اعتبار فهم و درايت آنها است كه
يكى از ميراثهاى ارزشمند علم تفسير مىباشد؛ زيرا به دليل نزديكى اين گروه از
مفسران به عهد نزول يا استفاده از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم داراى
تجارب ارزندهاى در فهم مراد جدى خداى متعال هستند.
صحابه
مفسر در نظر استاد معرفت، مسئول پخش و گسترش علوم و معارف اسلامىاند[2]؛
نه آن كه اين گروه در تشريع يا تبيين قرآن دخالتى
[1] . ر. ك: جامع الرواة، محقق اردبيلى، ج 1، ص 119.
[2] . التفسير و المفسرون، ج 1، ص 203( چاپ اول) و ص
181( چاپ دوم) و ترجمه آن، ج 1، ص 198( چاپ دوم).
تذكر: عبارت« مسئوليت پخش و
گسترش» به طور صريح در ترجمه كتاب آمده است. حضرت استاد ترجمه را با اضافات و
اصلاحات چاپ نمودهاند؛ التفسير الاثرى الجامع، ج 1، ص 98: در اين بخش به واسطه
بودن صحابه بين پيامبر و مردم تأكيد شده است.
نام کتاب : صحابه از منظر اهل بيت نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 14