responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 3

در دسترس نبود تا آنكه دكتر آرتور جفرى شرق‌شناس و اسلام‌شناس آن را به دست آورد و منتشر كرد و در دسترس همگان قرار داد. اين كتاب بهترين و قديم‌ترين كتاب در اين زمينه به شمار مى‌رود.

در عصر اخير كتابهايى در اين زمينه فراهم شده است كه متقن‌ترين و گوياترين آنها كتاب تاريخ القرآن نوشته محقق بزرگ ابو عبد الله زنجانى است كه عضو مجمع علمى عربى در دمشق و از بزرگان علما و فقها و ادباى نجف اشرف بوده است. اين كتاب اخيرا در ايران ترجمه شده و در دسترس عموم طالبان قرار گرفته است و نيز كتاب لمحات من تاريخ القرآن نوشته استاد عاليقدر سيد محمد على اشيقر از دانشمندان بنام كربلا در عصر اخير و كتاب تاريخ قرآن استاد دكتر محمود راميار و كتاب بحوث فى تاريخ القرآن و علومه نوشته استاد سيد ابو الفضل ميرمحمدى و كتاب تاريخ قرآن استاد دكتر سيد محمد باقر حجتى. اين كتابها از آثار برجسته عصر اخير به شمار مى‌روند.

آثار ديگرى در اين زمينه به وسيله دانشمندان شيعه و سنى معاصر نگاشته شده است كه نشان‌دهنده اهتمام مسلمانان به اين كتاب آسمانى است، از جمله: تاريخ القرآن و التفسير اثر دكتر عبد الله محمود شحاته، نويسنده مصرى؛ تاريخ القرآن و غرائب رسمه از نويسنده مصرى محمد طاهر؛ تاريخ القرآن نوشته دكتر عبد الصبور شاهين؛ تاريخ القرآن اثر ابراهيم ابيارى، نويسنده الموسوعة القرآنية؛ تاريخ القرآن و المصاحف نوشته موسى جار الله روستوفدونى؛ من قضايا القرآن، نظمه، جمعه و ترتيبه از مفسر مصرى عبد الكريم خطيب؛ تاريخ و علوم قرآن نوشته على حجتى كرمانى؛ تاريخ جمع قرآن كريم اثر محمد رضا جلالى نائينى.[1]

همچنين در اين زمينه دو كتاب ذيل از اينجانب قابل استفاده است: نخست كتاب التمهيد كه در پى سى سال تحقيق پيرامون مسائل قرآنى گرد آمده و بيشتر هدف اين بوده است كه جايگاه آراى دانشمندان اماميه درباره قرآن روشن شود. اين كتاب در هفت مجلد تدوين شده است و آنچه از مسائل قرآنى مورد بحث بوده، در آن مطرح گرديده است؛ از جمله تاريخ قرآن كه به تفصيل از آن سخن گفته شده است. اين كتاب به فارسى نيز ترجمه شده است. و ديگرى كتاب التفسير و المفسرون در دو مجلد كه شرح مراحل تفسيرى است از عهد رسالت و سپس عهد صحابه و تابعين و نقش اهل بيت در


[1] . البته در زمينه تاريخ قرآن، مستشرقان كتابهاى فراوانى نگاشته‌اند كه برخى از آنها نيز به فارسى ترجمه شده است، مثلا تاريخ قرآن بلاشر كه آقاى محمود راميار آن را با عنوان در آستانه قرآن منتشر كرده است.

نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 3
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست