نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 180
3. درخواست
صله ارحام يعنى نسبت به رحم يكديگر مودت داشته باشيد.
سپس
براى ترجيح وجه اختيارى خود بر اين سه وجه مىگويد: دليل بر صحت اختيار رأى سابق،
موضع «فِي» در آيه است
«الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى»؛ زيرا اگر وجه اول از وجوه سهگانه
مراد بود، بايد بدون «فِي» آورده شود «مودة القربى» و
اگر وجه دوم بود بايد «المودة بالقربى» گفته شود و اگر وجه سوم بود بايد «مودة ذى
القربى» گفته شود.[1]
اين
تفسير و موضعگيرى دور از واقعيت است؛ زيرا چگونه ممكن است پيامبر از قوم مشرك و
معاند خود طلب يارى كند و آن را اجر رسالت خود- كه نپذيرفتهاند- بيان كند؟ سخنى
بسيار عجيب است! آنان رسالت او را قبول ندارند و او را تكذيب نمودهاند، آنگاه
پيغمبر به آنها مىگويد: اجر رسالت مرا در خويشاوندى خود نگاه داريد و از من حمايت
كنيد. پيغمبر (ص) مىداند كه سرسختترين دشمنان وى از بين همان قريش بوده و هرگز
عقل و حكمت او اجازه نمىدهد كه در برابر دشمن، سر خم كند و از آنان حمايت بخواهد.
زمخشرى
استاد ادب عربى مىگويد: منظور از «فى القربى» اين است كه اقربين و اهل بيت پيامبر
را در جايگاه مودّت و محبت خود قرار دهيد و آنها را دوست بداريد؛ زيرا آنان در
جايگاه محبت و مودت من هستند.[2]
ابن
مخلوف ثعالبى در آيه ولايت: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ
رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ
الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»،[3]
(سرپرست و ولى شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آوردهاند همانها كه
نماز را برپامىدارند و در حال ركوع، زكات مىدهند) كه درباره خاتمبخشى مولا امير
المؤمنين (ع) نازل شده است و فضيلتى والا بشمار مىآيد، خواسته است آن را بپوشاند.
او مىگويد: اين آيه عموميّت دارد، هر نمازگزار و زكاتدهندهاى را شامل مىشود.
آرى موقع نزول، مصادف با نماز على و خاتمبخشى او بود، نه آنكه درباره او نازل شده
باشد.[4]
عبد
الله بن الزبير همواره سوره دهر را- كه بزرگترين فضيلت اهل بيت است- مكى قلمداد
مىكرد تا رابطه آن را با قصه اطعام قطع كند.