responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 178

«يجى‌ء يوم القيامة ثلاثة يشكون: المصحف و المسجد و العترة. يقول المصحف:

يا رب حرّفونى و مزّقونى و يقول المسجد: يا ربّ عطّلونى و ضيّعونى و تقول العترة:

يا رب قتلونا و طردونا».

گرچه در برخى نسخه‌ها به جاى «حرّفونى» «حرّقونى» آمده ولى به هر حال اگر فرض كنيم حرّفونى صحيح است. تحريف در لغت به معناى تفسير منحرف است و هرگز در لغت، تحريف به معناى اصطلاحى نيامده است. بعلاوه، به قرينه تعطيل مساجد كه در آن معناى حقيقى مقصود نيست؛ زيرا مساجد به ظاهر آباد است، پس مقصود از تعطيل خالى بودن مسجد از نمازگزاران راستين است؛ تحريف در قرآن هم تغيير مسير است و تبديل احكام، و هرگز دليل بر تحريف لفظى نمى‌تواند باشد.

3. رواياتى كه گمان برده‌اند دلالت بر افتادگى برخى آيات دارد:

در كافى از امام صادق (ع) روايت شده است: «ان القرآن الذى جاء به جبرائيل الى محمد- صلى الله عليه و آله و سلم- سبعة عشر الف آية» ولى در كتاب وافى- كه جامع كتب اربعه است- بدون ترديد روايت به گونه ديگر از كافى آورده شده است:

«سبعة آلاف آية»[1]- كه تا حدودى هماهنگ با واقع است و مرحوم فيض اهل دقت در نقل است و در نسخه‌هاى كافى كه فعلا در دست است احتمال غلط مى‌رود. بعلاوه كه در سند روايت ترديد است و از اين جهت قابل استناد نيست.[2]

4. روايات مربوط به ظهور حضرت حجت و آوردن قرآن جديد برخلاف قرآن موجود. اين روايات صرفا اختلاف را در ترتيب و برخى اضافات تفسيرى دانسته است، نه در اصل نصّ.

در روايت شيخ مفيد آمده است: عن الباقر- عليه السلام- قال: «اذا قام قائم آل محمد- صلى الله عليه و آله و سلم- ضرب فساطيط لمن يعلم الناس القرآن على ما انزل الله فاصعب ما يكون على من حفظه اليوم لانه يخالف فيه التأليف»،[3] (در موقع ظهور حضرت ولى عصر (عج) قرآن تعليم داده مى‌شود، كار تعليم مشكل مى‌شود؛ زيرا قرآنى كه حضرت آورده برخلاف تأليف و ترتيب مصحف موجود است).

5. رواياتى در رابطه با شأن اهل بيت وارد شده است با اين مضمون كه اگر در


[1] . فيض كاشانى، محسن؛ الوافى؛ چاپ سنگى، ج 2( الجزء الخامس) ص 274 و 232( پاورقى) و چاپ مكتبة امير المؤمنين، ج 5، ص 1781.

[2] . رجوع كنيد به: صيانة القرآن من التحريف؛ ص 263- 267.

[3] . الارشاد؛ ص 365.

نام کتاب : تاريخ قرآن نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 178
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست