نظر
مذكور به چند دليل نمىتواند صحيح باشد؛ يكى از آنها اين است كه آياتى را كه ناسخ
فرض كردهاند، در سوره مؤمنون است كه تماماً مكّى است و كسى اين آيات را استثناء
نكرده است و آيه سوره نساء مدنى است. در صورتىكه بايد آيه ناسخ پس از آيه منسوخ
بيايد.
معيار
و ملاك تشخيص سورههاى مكّى و مدنى
طبق
آمارى كه از روايات ترتيب نزول بهدست مىآيد، 86 سوره مكّى و 28 سوره مدنى است.
در اين تقسيم بندى سه معيار وجود دارد:
1.
معيار زمان: بيشتر مفسران معتقدند كه معيار مكّى يا مدنى بودن، هجرت پيامبر اكرم
صلى الله عليه و آله از مكه به مدينه است. هر سورهاى كه پيش از هجرت نازل شده
مكّى و هر سورهاى كه پس از هجرت نازل شدهاست مدنى بهشمار مىرود، خواه در مدينه
نازل شده باشد، خواه در سفرها. حتى اگر سورهاى در مكه و هنگام سفر حج يا عمره و
يا پس از فتح مكه نازل شده باشد، چون پس از هجرت بودهاست، مدنى محسوب مىشود.
ملاك هجرت نيز ورود پيامبر صلى الله عليه و آله به مدينه است؛ بنابراين آياتى كه
پس از هجرت از مكه و پيش از ورود به مدينه، در راه بر پيامبر صلى الله عليه و آله
نازل شدهاست، مكّى محسوب مىشود.
2.
معيار مكان: هرچه در شهر مكه و پيرامون آن نازل شده مكّى است و هرچه در مدينه و
پيرامون آن نازل گرديده مدنى است، خواه پيش از هجرت يا پس از آن نازل شده باشد. پس
آنچه در غير اين دو منطقه نازل شده باشد نه مكّى است و نه مدنى.