نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 103
با توجه به
بيان گذشته، تعريف نسخ تا حدودى روشن شد. نسخ در اصطلاح عبارت است از: «برداشته
شدن حكم سابق- كه بر حسب ظاهر دائمى بوده- با تشريع حكم جديد (لاحق)، بهگونهاى
كه: حكم جديد جايگزين حكم سابق گردد و امكان جمع ميان هر دو نباشد».
در
اينجا ممكن است اين شبهه مطرح شود كه وجود آيات منسوخ در قرآن- جز تلاوت الفاظ
بدون محتوا- فايدهاى دارد؟
در
پاسخ به اين شبهه بايد گفت كه: اولًا وجود آيات ناسخه و منسوخه در قرآن، سير
تدريجى تشريع احكام را نشان مىدهد. اين خود يك ارزش تاريخى- دينى است كه مراحل
تكامل شريعت را مىرساند. ثانياً بايد توجه داشت كه يكى از جنبههاى مهم قرآن،
«اعجاز بيانى» آن است و بايد هميشه ثابت و استوار باقى بماند. ثالثاً اكثر آيات
منسوخه با توجه به شرايطى نسخ شدهاند و اگر دوباره شرايط آنها بوجود آيد، دوباره
زنده خواهند شد و به اجرا درخواهند آمد.[1]
شرايط
نسخ
نسخ
داراى شرايطى است كه عبارتنداز:
1. در
محدوده احكام شرعى باشد؛ يعنى هرگونه تغيير و تبديلى كه خارج از محدوده احكام شرعى
انجام گيرد، از موضوع بحث خارج است.
2.
موضوع در نسخ تبديل نشود؛ مانند: تبديل حالت اختيار به اضطرار يا حاضر به مسافر،
كه هرگونه تغيير حكم در اينگونه موارد از حيطه مسأله نسخ بيرون است؛ زيرا هر
موضوعى حكمى خاص خود دارد و با تبديل موضوع، حكم آن نيز تغيير مىكند.
3.
وجود تنافى و تضاد ميان ناسخ و منسوخ، بهگونهاى كه جمع ميان آنها
[1] . به اين نوع نسخ، نسخ مشروط مىگويند كه در جاى
خود به توضيح آن مىپردازيم.
نام کتاب : آموزش علوم قرآن - ط مؤسسه فرهنگى انتشاراتى التمهيد نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 103