در بعضى از نسخ بجاى كلمه (فاغتذ) فاعتد بمعناى تكرار كردن
عمل آمده و اين معنا با مطلب فوق بسيار تناسب دارد.
سفارشى كه امام هشتم
عليه السّلام براى موافقت طبيعت ميكند دو قسم اولست.
مضمون عبارت به بيان
سادهتر اينست كه هر كس طالب سلامتى و عمر دراز است بايد طورى تغذيه كند و نوعى از
خوراكها را انتخاب كند كه مناسب مزاج و نيروى طبيعى اوست زيرا هر بدنى طورى ساخته
شده و هر مزاجى قسمى تركيب شده هر مردمى با مردم ديگر از نظر طرز خوراك و جهات
ديگر تفاوت دارند.
آيا اين چيزى است كه علم
جديد با آن حق مخالفت داشته باشد انصاف آنست كه علم جديد نيز همين را ميگويد جز
اينكه اصطلاحاتش ديگر است و از راه ديگرى همين حقيقت را مبرهن مىسازد.
علم جديد در عمل كبد
چيزى اثبات نكرده كه ابطال قول قدما كند.
علم جديد در تركيب بدن و
مزاج مطلبى را مدلل نساخته است كه مقتضى بطلان اعتقاد باخلاط اربعه باشد و هرگز
نميتواند وجود خون و بلغم و صفرا و سودا يا تأثير آنها و يا لزوم اعتدال آنها را
انكار كند.
نهايت بهانه علم جديد
براى مخالفت با طبايع و اصول قدما آنست كه آنها اصطلاح سرد و گرم و تر و خشك بكار
بردهاند دشمنى با اصطلاح جز اينكه دليل بهانهجوئى باشد نميتواند حقيقتى را روشن
و باطلى را نابود سازد.