ساحت كبريائى و همه مراتب خلق بوده وسيله وصول فيوضات تكوينى
هر لحظه و رحمت هدايت و توفيق از جانب كبريائى بسوى عباد و ساير خلايق هستند و در
اثر وساطت آنان بمقام از فوز و فلاح و معارف نائل خواهند شد و از تعليمات و كمالات
و عبادات آنان استفاده خواهند نمود.
در حقيقت حاجز و حد فاصل
است در همه شئون وجودى ميان ساحت كبريائى و ساير خلايق و يا گوئى فاصل حد وجوب و
امكان هستند زيرا آنان در اثر وساطت فانى از خود و فانى في اللَّه بودهاند و
بغايت وجود نائل شدهاند و حقيقت ربط محض و محض ربط هستند و بقاء و ابديت آنان از
نظر وساطت فيوضات دائم ساحت كبريائى خواهند بود.
روح قدسى و نيروى عصمت
يگانه گوهر آفرينش و مسطوره صفات كبريائى است ناگزير داراى درجات بسيارى است بر
اين اساس هر يك از مناصب رسالت و پيامبرى و امامت بسيار متفاوت است و بتعداد افراد
آنها چه بسا تفاوت خواهد داشت و اقصى مرتبه آن رسالت خاتميت و وصايت خاصه و تصدى
مكتب عالى قرآن است كه براى هميشه از طريق ظاهر جامعه بشر را پيروى از برنامه مكتب
قرآن دعوت مىنمايند و هم چنين بر حسب باطن و نيروى معنوى بر عقايد و اعمال مردم
بصيرت و نظارت دارند و با تصرف معنوى پيروان خود را بسعادت و بقرب كبريائى ميرساند
و در پيشگاه كبريائى قيام بشهادت خواهند نمود.
و هر يك از مناصب نبوت و
رسالت و امامت داراى خصوصياتى است مثلا نبوت و پيامبرى عبارت از درك روانى سروش
غيبى است كه خصوص معارف الهى را با نيروى غيبى مىفهمد و بقلب خود مىيابد و مردم
را نيز به خداپرستى دعوت مىنمايد و رسالت زياده بر مقام نبوت و ارتباط با تعليمات
غيبى عبارت از اعزام پيامبر است بسوى مردم كه احكام الهى و وظايف دينى و معارف را
نيز بمردم تعليم نمايد و عموم مردم از اقوال و تعليمات او پيروى نمايند و چنانچه
از گفتار