نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 37
(باب توصيف و فضيلت علم و فضل دانشمندان)
1-
امام هفتم عليه السلام
فرمود: چون رسول خدا (ص) وارد مسجد شد ديد جماعتى گرد مردى را گرفتهاند فرمود: چه
خبر است گفتند علامهايست. فرمود: علامه يعنى چه؟ گفتند: داناترين مردم است
بدودمان عرب و حوادث ايشان و بروزگار جاهليت و أشعار عربى. پيغمبر فرمود: اينها
علمى است كه تا دانش را زيانى ندهد و عالمش را سودى نبخشد، سپس فرمود: همانا علم
سه چيز است:
آيه محكم، فريضه عادله،
سنت پا برجا، و غير از اينها فضل است.
شرح
- در بيان اين حديث شريف
اشاره بچند نكته لازمست: اول- كلمه «علم» در معانى مختلفى بكار ميرود: 1- بمعنى
قطع و يقين مانند (ما لَهُمْ بِذلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ) يعنى بآن يقين
ندارند تنها گمان ميكنند 2- بمعنى مطلق دانستن در برابر جهل و نادانى مانند «هَلْ
يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ» مگر دانندگان
با نادانان برابرند؟ 3- بمعنى دانستن قواعد و كلياتى كه بر مصاديق و جزئياتش تطبيق
كند چنان كه گويند: علم منطق، فلسفه، فقه، اصول، پيداست كه كلمه «علم» در اين حديث
شريف بمعنى دوم و سوم مناسب است. دوم- علم از نظرهاى گوناگون تقسيمات مختلف و گوناگونى
دارد مانند
العلم علمان: مطبوع و
مسموع: العلم علمان: علم الابدان و علم الاديان
- علم بر دو قسمست:
علم غيب و شهود- علم بر
چهار قسمست كه در حديث 134 همين كتاب بيان مىشود- گاهى علم را از نظر سود و زيان
تقسيم ميكنند مانند:
لا خير في علم لا
ينفع
. علمى كه سود ندهد خير
ندارد و مانند همين حديث شريف كه علم را از اين نظر تقسيم نموده و علم سودمند سه
قسم شمرده شده است. سوم- شخصى كه راجع بعلم يا هر موضوعى سخن ميگويد موقعيت و
مسئوليتش در معنى سخنش تأثير ميكند پس بايد در مقام تفسير و بيان سخنش موقعيت و
مسئوليت او را در نظر گرفت مثلا كلمه «آية و آيات يا آيه محكمه و آيات محكمات» در
232 مورد از قرآن و 17 مورد از نهج البلاغه ذكر شده است و در تمام اين موارد بمعنى
آيه قرآن يا نشانهاى كه از آن بخدا پى برند يا مطلق نشانه بكار رفته است در صورتى
كه همين كلمه را اگر ابن سينا و ملا صدرا بدون قرينه ذكر كنند معنى برهان منطقى و
صغرى و كبراى صحيح از آن فهميده مىشود و
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 37