نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 32
بپذيرم و از نداشتن صفات ديگرش بگذرم ولى از نداشتن عقل و دين
چشم نميپوشم زيرا جدائى از دين جدائى از امنيت است و زندگى با هراس گوارا نباشد و
فقدان عقل فقدان زندگى است (زيرا بىخردان) فقط با مردگان مقايسه شوند و بس.
شرح-
ممكن است انسان بواسطه
يكى از صفات نيك مانند سخاوت، حيا، غيرت، عدالت، راستگوئى نجات يابد و سعادتمند
گردد بشرط آنكه آن صفت ملكه راسخه او گشته و هميشه بر آن پايدار و ثابت باشد
چنانچه پيغمبر اكرم (ص) فقط شخصى را بخاطر راستگوئيش اهل بهشت دانست و حاتم طائى
را بسبب سخاوت و نوشيروان را بجهت عدالت در بعضى از روايات اهل نجات شمردهاند ولى
دو صفت دين و عقل است كه در هر حال براى انسان لازمست زيرا مردمى كه دين ندارند
امنيت ندارند و آنها كه عقل ندارند زندگى انسانى ندارند.
31-
و نيز فرمود: خودبينى
انسان دليل بر سستى خودش ميباشد.
32-
حسن بن جهم گويد: جمعى
از ياران ما خدمت حضرت رضا عليه السلام سخن از عقل بميان آوردند. امام فرمود:
ديندارى كه عقل ندارد اعتنائى باو نباشد. گفتم: قربانت گردم. بعضى از مردمى كه
بامامت قائلند ما نقصى بر آنها نمىبينيم در صورتى كه باندازه عقلشان عقل شايسته
ندارند فرمود:
ايشان مورد خطاب خدا
نيستند (زيرا خدا عاقل را امر و نهى ميكند و به اندازه عقلشان پاداش و كيفر ميدهد)
خدا عقل را آفريد باو فرمود: پيش آى پيش آمد، برگرد، برگشت فرمود بعزت و جلالم
بهتر و محبوبتر از تو چيزى نيافريدم باز خواست و بخششم متوجه تو است.
33-
امام صادق عليه السلام
فرمود: ميان ايمان و كفر فاصلهاى جز كم عقلى نيست. عرض شد
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 32