نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 229
خداست، براى بندگان در ساخت آن بهرهئى نيست.
شرح
- معرفت زمانى كه در
لسان اخبار مطلق و بىقيد گفته شود بشناسائى خدا انصراف دارد و شكى نيست كه خدا
شناسائى خود را در سرشت و فطرت بشر گذاشته چنان كه علاقه نوزاد را بپستان مادر
فطرى او ساخته است بطورى كه هر كس چون خود را از تعصب و اغراض پست دنيوى خالى كند
عقلش بوجود صانع حكيم قضاوت مىكند و مرحله اول خداشناسى را بدست مىآورد سپس
بتوسط عبادات و رياضات شرعى اين معرفت تكميل مىشود تا بسر حد علم اليقين و حق
اليقين ميرسد و بنده در تمام اين مراحل كاسب و طالب معرفت است نه موجد و محدث آن و
روش انبياء و ائمه (ص) در دعوت و تبليغ همين طريقه بوده است.
3-
طيار گويد: امام صادق
(ع) در تفسير قول خداى عز و جل (115 سوره 9) «خدا پس از آنكه قومى را هدايت كرد
بگمراهى نبرد تا آنچه وسيله پرهيزكاريست براى ايشان بيان كند» فرمود: يعنى تا
بآنها معرفى كند آنچه او را خوشنود كند و آنچه او را خشمگين سازد و نيز در تفسير
(8 سوره 91) «راه خلافكارى و تقوى را بنفس بشر الهام كرد» فرمود برايش بيان كرد:
چه بكند و چه نكند و در تفسير (3 سوره 86) «ما راه را بانسان نموديم، او يا
سپاسگزار شود و يا ناسپاس گردد» فرمود: راه را باو معرفى كرديم و او يا اخذ مىكند
و يا ترك مينمايد، و پرسيد از قول خدا (17 سوره 41) «اما قوم ثمود را هدايت كرديم
ولى آنها كور دلى را بر هدايت برگزيدند» امام فرمود: بايشان معرفى كرديم و آنها
كوردلى را بر هدايت برگزيدند در صورتى كه ميشناختند و در روايت ديگرى است براى
آنها بيان كرديم.
4-
و گويد: از آن حضرت
پرسيدم راجع بقول خداى عز و جل (10 سوره 90) انسان را بدو راه
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 229