نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 209
آدم و همسرش را نهى كرد كه از آن درخت نخورند ولى خوردن ايشان
را خواست و اگر نميخواست كه بخورند خواست آنها بر خواست خداى تعالى غلبه نميكرد و
حضرت ابراهيم را امر كرد كه اسحاق (و بقول مشهور اسماعيل) را سر ببرد ولى نخواست
كه سر او را ببرد و اگر ميخواست، خواست ابراهيم بر خواست خداى تعالى غلبه نميكرد.
شرح
- علامه مجلسى از قول
صدوق- عليهما الرحمة- نقل ميكند كه او در كتاب توحيد بعد از ذكر اين خبر ميگويد:
خداى تعالى آدم و همسرش را از خوردن آن درخت نهى كرد و ميدانست كه آنها خواهند
خورد ولى خداى عز و جل خواست كه با جبر و قدرت مانع خوردن آنها نشود چه آنكه آنها
را از خوردن نهى كرده و باز داشته بود، اينست معنى خواست خدا نسبت بآنها و اگر
ميخواست ايشان را با جبر و زور از خوردن باز دارد و آنها ميخوردند، خواست آنها بر
خواست خدا غلبه كرده بود چنان كه امام (ع) فرمود.
سپس مرحوم مجلسى اراده
عزم و اراده حتم را معنى ميكند كه اراده عزم آنست كه تنها چيزى را بخورد و بطلب آن
كشيده شود و اراده حتم آنست كه تمام شرايط تأثير را داشته باشد و بوجود آوردن آنچه
را خواسته قطعى شده باشد پس ممكن است اراده عزم باشد و اراده حتم نباشد.
5-
امام صادق (ع) فرمود:
خدا خواسته و اراده كرده ولى دوست نداشته و نپسنديده، خواسته است كه چيزى نباشد
مگر اينكه او بداند و همچنين هم اراده كرده و دوست نداشته كه او را سوم سه خدا
گويند و كفر را براى بندگان خود نپسنديده است.
شرح
- اراده و خواست خدا
تعلق گرفته است كه آنچه در عالم واقع مىشود از كوچك و بزرگ چنان كه هست بداند و
حتى ميداند كه نصارى او را خداى سوم دانند ولى آن را دوست ندارد و ميداند كه بعضى
از بندگانش باو كافر شوند ولى او كفر را براى بندگانش نمىپسندد.
6-
امام رضا عليه السلام
فرمود: خداى تعالى فرمايد: اى پسر آدم بخواست من است كه تو هر چه براى خود خواهى
توانى خواست و بنيروى من است كه واجبات مرا انجام ميدهى و بنعمت من است كه بر
نافرمانيم
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 209