نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 177
بسبب زندگى او دلهاى ايشان زنده گشته و بسبب نور او بمعرفتش
راهنمائى شدهاند.
توضيح
- عرش در لغت بمعنى
سايبان و تخت است و در زبان اخبار گاهى بمعنى فلك بزرگ محيط بر همه افلاك و گاهى
بمعنى آنچه غير خداست از عقل و روح و جسم و گاهى بمعنى علم خدا بطور كلى يا علمى
كه برسل و ائمه ميدهد بكار ميرود كه در اين حديث و حديث بعد معنى اخير مناسب است
ولى سائل گمان كرده است كه عرش بمعنى تخت است و خدا- العياذ باللَّه- روى آن نشسته
است و چون عرش را هشت نفر حمل كنند خدا هم حمل شده است پس او محمول خواهد بود.
2-
ابو قرة محدث بر حضرت
امام رضا (ع) وارد شد و از مسائل حلال و حرام پرسيد، سپس عرضكرد: شما قبول داريد
كه خدا محمولست؟ حضرت فرمود: هر محمولى فعلى بر او واقع شده كه بديگرى نسبت دارد
(و آن فعل حمل است كه بحامل نسبت دارد) و «محمول» اسمى است كه در تعبير دلالت بر
نقص دارد و «حامل» فاعل است و در تعبير دلالت بر مدح دارد و همچنين است قول آنكه
گويد: زبر، زير، بالا، پائين (كه زبر و بالا دلالت بر مدح دارد و زير و پائين
دلالت بر نقص) و خدا فرموده است (110 سوره 17) «خدا را نامهاى نيكوست، او را بآنها
بخوانيد» و در هيچ يك از كتب آسمانى خود نفرموده است كه او محمولست بلكه گفته است
او حامل است در خشكى و دريا (فرزندان آدم را در آيه 70 سوره 18) و نگهدار آسمانها
و زمين است از افتادن (در آيه 41 سوره 35) و غير خدا محمولست و هيچ گاه از كسى كه
بخدا و عظمتش ايمان دارد شنيده نشده كه در دعاى خود گويد «يا محمول» ابو قرة گفت:
خدا خود فرموده است: در آن روز عرش پروردگار ترا هشت نفر در بالايشان حمل كنند» و
باز فرموده است (7 سوره 40) كسانى كه عرش را حمل ميكنند» حضرت ابو الحسن (ع)
فرمود: عرش كه خدا نيست عرش نام علم و قدرتست و عرشى است كه همه چيز در او است
(اشاره بمعنى اول و دوميست كه
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 177