نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 175
توضيح
- چنانچه از بعضى اخبار
استفاده مىشود، ديصانى طبيعى مذهب بوده و بعضى گفتهاند قائل بدو خدا بوده است و
گويا استدلال او از آيه شريفه بر مذهب خويش چنين است كه: كلمه اله (معبود) در آيه
تكرار شده است و نكره هم ميباشد پس معنى آنست كه آسمان طبيعتى دارد كه منشأ و مبدأ
آنست و زمين هم طبيعتى اين گونه دارد اگر خدا و مبدأ يكى ميبود بايد بگويد «او در
آسمان و زمين اله است» و حاصل جواب حضرت آنست كه كه كلمه «اله» اسمى است براى ذات
خداى متعال و هيچ گاه اسم باختلاف امكنه و نقاط اختلاف پيدا نميكند همچنان كه ترا
در بصره «ابو شاكر» گويند و در كوفه هم ابو شاكر خوانند خداى متعال را هم در آسمان
و زمين و بيابان و دريا «اله» خوانند.
باب عرش و كرسى
1-
جاثليق از امير المؤمنين
عليه السلام پرسيد و گفت: بمن بگو آيا خداى عز و جل عرش را حمل ميكند يا عرش او را
حمل مينمايد؟ حضرت فرمود: خداى عز و جل حامل عرش و آسمانها و زمين و آنچه در آنها
و ميان آنهاست ميباشد و اين گفتار خود خداى عز و جل است (41 سوره 35) «خدا آسمانها
و زمين را نگه ميدارد كه نيفتد جز او هيچ كس نگهشان نميدارد و او بردبار و آمرزنده
است. جاثليق گفت: پس چگونه خدا فرمايد (17 سوره 69) در آن روز هشت نفر عرش
پروردگار ترا در بالايشان حمل كنند و شما گفتى خدا عرش و آسمانها و زمين را حمل
كند. حضرت فرمود: همانا خداى تعالى عرش را از چهار نور آفريد: نور سرخى كه هر سرخى
از آن سرخى گرفت و نور سبزى كه هر سبزى از آن سبزى يافت و نور زردى كه هر زردى از
آن زردى گرفت و نور سفيدى كه از آن سفيد شد و آن دانشى است كه خدا بحاملين عطا
فرموده است و آن نوريست از عظمت او، پس خدا به سبب عظمت و نورش دلهاى مؤمنان را
بينا
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 175