نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 150
كه خشنودى حالتى است كه بانسان وارد مىشود و او را از حالى
بحالى بر ميگرداند چون كه مخلوق تو خالى ساخته شده و بهم آميخته است. هر چيز در او
راه دخولى دارد و خالق ما را راه دخولى براى اشياء نيست زيرا او يكتاست، ذاتش
يگانه و صفتش يگانه است، پس خرسندى او پاداش او و خشمش كيفرش مىباشد بدون اينكه
چيزى در او تأثير كند و او را برانگيزاند و از حالى بحالى گرداند، زيرا اين
تغييرات از صفات مخلوقين ناتوان نيازمند است.
7-
امام صادق (ع) فرمود:
مشيت پديد شده است (چنانچه در دو حديث قبل از قول مرحوم فيض بنقل مجلسى ره ذكر شد
و آن لحاظ دوم مشيت است كه بمخلوق) نسبت پيدا ميكند.
خلاصه سخن در صفات ذات
و صفات فعل
هر دو صفتى كه بتوانى
خدا را بآنها توصيف كنى و هر دو وجود داشته باشد صفت فعل خدايند، توضيح اين جمله
مختصر اينست كه تو در جهان هستى ثابت ميكنى چيزى را كه ميخواهد و چيزى را كه
نميخواهد (ميگوئى آسانى كار بندگانش را ميخواهد و دشوارى آن را نميخواهد) و چيزى
كه خشنودش كند و چيزى كه بخشمش آرد و چيزى كه دوست دارد و چيزى كه مبغوض دارد
(اينها همه صفات فعل خدا هستند و اراده هم صفت فعل است) زيرا اگر اراده مانند علم
و قدرت از صفات ذات باشد «ما لا يريد» آنچه خدا اراده ندارد ناقض اين قول ميباشد و
نيز اگر آنچه دوست دارد از صفات ذات باشد، آنچه مبغوض دارد ناقض آن خواهد بود، مگر
نميبينى كه ما در عالم وجود آنچه را خدا نداند و آنچه را خدا بر آن قدرت ندارد
نمىيابيم، همچنين است تمام صفات ذات ازلى او كه ما نميتوانيم خدا را بقدرت و عجز
[و علم
نام کتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني نویسنده : مصطفوى، سيد جواد جلد : 1 صفحه : 150