عرض شد كه: رسول خدا و أئمّه عليهم السّلام داراى ولايت مطلقه كلّيّه
هستند. و لازمه ولايت، مُتَشَأّنْ شدن به شؤون و مَظهريَّتِ أسماء و صفات حضرت
پروردگار عَلِىِّ أعلى است. و أمر ولائى آنها حتماً در مَمشاى كلام خدا و دستورات
و قوانين دينى است. و محال است كه از آنها أمر و نهيى بر خلاف اين مَمْشى سر بزند.
اينك بيان مىكنيم كه در چند مورد ممكن است از آنها أوامر و نواهىاى
صادر شود كه- البتّه بنظر بَدْوى إنسان- با ظاهر شرع مخالف باشد؛ وليكن مَنشأ و
مَمشى، همان قانون و سنّت است و هيچ تخطّى از كتاب و سنّت نيست.
اين موارد، بنا بر آنچه كه بنده در أطرافش تأمّل كردهام، فقط سه
مورد است؛ و اگر موارد ديگرى هم پيدا شود باز به اين سه مورد بر مىگردد.
أوّل: مورد تبدّل حكم بواسطه تبدّل موضوع
يكى از آن موارد اين است كه: إمام يا معصوم به إنسان، بر أساس كيفيّت
و حالى كه در إنسان هست، أمرى مىكند؛ ولى إنسان خودش را در خارج آن حال
مىپندارد، و در تحت حكم ديگرى مىبيند، و خيال مىكند كه اين حكم مخالف حُكمُ
الله است، در حاليكه اينچنين نيست.